От 1 септември ще затворим абсолютно всички гранични пунктове с Турция заради въвеждането на по-високите такси за чуждестранните превозвачи, приети от Министерството на транспорта в Турция.
Това съобщи за Агенция "Фокус" Илиян Филипов, член на Управителния съвет на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ).
Блокадата ще продължи, докато българската администрация и министерства не предприемат абсолютно същите мерки срещу турските превозвачи, посочи Филипов.
"Това решение не беше изненада за мен, знаех го от по-рано и съм предупредил Министерството на транспорта.
Турция категорично иска да изкара абсолютно всички превозвачи с чуждестранна регистрация от територията на Турция, за да запази пазара само за себе си”, каза Филипов.
Той заяви, че турските и чуждестранните превозвачи ще бъдат в абсолютно неравнопоставено положение, заради по-високите такси за чуждестранните превозвачи.
Това ще ги направи неконкурентноспособни на турския пазар, посочи Филипов.
По-високите ще доведат до фалит на страшно много транспортни фирми в България, уверен е той.
Ако таксите за преминаване на български превозвачи на територията на Турция се вдигнат, и България не предприеме реципрочни на турските мерки, над 10 000 български семейства ще останат без доходи, посочи Филипов.
По думите му един курс до Истанбул ще поскъпне с около 130-140 евро в едната посока, а до Анкара един курс ще излиза около 500 евро в една посока.
"Проблемът е, че с увеличението на транзитните такси, се препречва целият пазар, който имат българските превозвачи за държави, за които се преминава транзитно през Турция, като Грузия, Армения, Азербайджан, Иран, Ирак, Туркменистан, Сирия.
За преминаване през Турция до тези държави, таксата ще достига 900 - 1000 евро в една посока, а в двете посоки ще излиза към 2000 евро", каза Филипов.
Досега подобни транзитни такси не е имало, а българските превозвачи са плащали 43 евро такса на територията на Турция и обратното.
"Взаимоотношенията между България и Турция ще се изострят много сериозно. За тези такси трябва да се сигнализира Европейската комисия по транспорт и битката за права да се води вече на европейско ниво, а не само на ниво България - Турция", заяви още Илиян Филипов.
Министерството на транспорта на Турция въвежда редица финансови ограничения и по-високи санкции за чуждестранните превозвачи
На 7 август 2013 г. в турския Държавен вестник е обнародвано уведомление от Министерството на транспорта, морските въпроси и съобщенията на Турция за събиране на такси от превозни средства с чужда и транзитна регистрация.
Според промените таксите за МПС с чуждестранна регистрация за страните със спогодба, които извършват превоз на стоки и товари, се определят от МПС + тонажа на товара x изминатите км x 0,01 евро или себестойността в турски лири.
За страните без спогодба таксата е МПС + тонажа на товара x изминатите км x 0,015 евро или себестойността в турски лири.
Според българските превозвачи това означава, че таксата само за едно преминаване от българо-турската граница до Истанбул ще бъде 240 евро, или по 120 евро в едната посока.
Въвеждат се такси за празни моторни и немоторни превозни средства за всяко - 600 евро или равностойността им в турски лири. За натоварени моторни и немоторни превозни средства за всяко - 1200 евро или равностойността им в турски лири.
Таксите за лекотоварните автомобили и микробуси са от порядъка на една четвърт от посочените суми.
Превозни средства, извършващи превоз на стоки и товари, които изискват специално разрешение от министерството – трябва да заплатят сума в размер на 3000 евро или равностойността им в турски лири – и ще бъдат допуснати да преминат през граничния пункт на страната.
За всяко празно моторно и немоторно превозно средство с временна регистрация, което преминава през Турция, ще трябва да се заплатят 600 евро или равностойността им в турски лири.
Таксите ще се събират на ГКПП на влизане и на излизане и ще се преизчисляват, а ако има разлика в изминатите километри, ще се заплащат такси в троен размер, предвижда решението на турското министерство.
Политиката на протекционизъм от страна на турската държава спрямо техните превозвачи в последните месеци създаваше големи затруднения по границите за чуждестранните превозвачи, включително и българските.
По тази причина през май дори се стигна до блокада на българо-турската граница. С новите такси, освен практическото затваряне на турския пазар за чуждите превозвачи, на практика се оскъпяват и транзитните превози през турска територия, коментират от бранша.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!