Българската асоциация за електронна търговия (БАЕТ) очаква скок на продажбите с поне 50 на сто през тази година в сравнение с предходната.
"Всяка цифра за общ оборот, която излиза обаче, е спекулативна, тъй като немалка част от онлайн търговците са част от сивата икономика", заяви пред в."Дневник" Петър Ванчев, председател на асоциацията.
Според групата онлайн магазини "Аукро" (Aukro.bg) общият оборот на интернет търговията в България през миналата година е бил 95 млн. лв., като в това число влизат както онлайн търговете (около 51% от пазара), така и сделките от търговец към клиент (останалата част от продажбите). Ръстът на пазара според "Аукро" през тази година се очаква да бъде 30%.
Най-търсени
Според статистиката на "Аукро" най-търсените през интернет в България са дрехи, обувки и аксесоари, които генерират 49% от пазара.
След тях се нареждат парфюмерията и козметиката, където обаче най-купувани са т.нар. реплики - или продуктите, които са точни копия на големи марки, но на по-ниски цени и съответно с по-ниско качество.
Не малка част от офлайн търговците обаче залагат на и на онлайн пазара.
Пример са веригите за търговия с потребителска електроника и информационни технологии като "Мултирама", която планира до края на годината да 15% от оборота й да се генерира през електронния и магазин.
В момента около 10% от търговията на електроника у нас се осъществява през интернет, показват още данните на големите играчи.
Въпреки че за момента продажбите между потребителите чрез различни платформи, подобни на eBay, са повече от обикновената търговия в мрежата (от компания към крайния клиент), тенденцията е към преориентиране на пазара точно към тази "нормална" търговия, коментираха от "Аукро".
Според Ванчев това ще се отрази положително на големите играчи в бранша, които ще се възползват от вече отворената пазарна ниша.
На тъмно
По данни на БАЕТ около 60% от потребителите в големите градове пазаруват онлайн, въпреки че официалната статистика на Европейския съюз показва, че общо около 2-3% от българите ползват услугата.
Причината за огромната разлика е фактът, че голяма голяма част от онлайн магазините в България не оперират на светло, а и плащанията се осъществяват предимно с наложен платеж, а не по банков път или с карти.
По данни на "Аукро" над 80% от транзакциите в сектора минават с наложен платеж, а според БАЕТ едва 2-3% от плащанията се осъществяват с карти. Това предизвиква черен хумор сред интернет търговците, че на практика куриерските компании имат по-ясна представа за онлайн пазара у нас, отколкото картовите оператори.
Логистичният бизнес обаче се е адаптирал бързо към създалата се обстановка и вече предлага алтернативни услуги, с които да стимулира плащането "на ръка" - например опцията клиентът да разгледа и пробва получената стока, преди да плати за нея.
Според Теодор Павлович, създател на get.bg, това е по-скъпият вариант за онлайн търговците, тъй като комисионите при наложен платеж стигат до 2% от крайната цена на поръчания продукт.
"Високият процент разплащания с наложен платеж превръщат събирането на точна статистика за пазара в невъзможно", обясни Ванчев. Според него обаче, страната ни е в златната среда на Европа по използването на електронни магазини.
Данните на Аukro.bg сочат, че са около 1700, като от тях едва 600 са активни или по-точно развиват дейността си. Останалите са просто по-малки начинания или странични проекти на по-големи компании.
Друга особеност на българския пазар според групата е фактът, че на него няма изявени лидери, които да доминират.
Положителни очаквания
Въпреки липсата на прозрачност на пазара обаче, онлайн търговците са положително настроени за настоящата година, която се развива по-добре от миналата.
Основен критерий за бъдещето на пазара обаче ще бъде макроикономическата обстановка, която влияе пряко на покупателната способност на потребителите у нас, коментираха от бранша. Въпреки това "ситуацията се развива много по-добре", обясни Ванчев.
Той е оптимист и твърди, че до края на 2010 г. пазарът може да порасне с поне 50%. Като причина за тази си прогноза той посочва постепенното "угасване" на по-малките онлайн магазини.
"През последните 2-3 години основен двигател на пазара бяха малките сайтове на ръба на сивата икономика. Въпреки скромните си размери обаче, те са магазини, които дават по-голям избор на клиентите. Това от своя страна отвори пазара", каза Ванчев. Според него обаче в момента те постепенно отмират, защото са залагали на твърде ниски цени, които са били недостатъчни за продължителното им съществуване.
Което означава, че "клиентите им най-вероятно ще се прехвърлят към по-големите играчи, защото потребителите вече свикнаха да пазаруват в интернет", твърди председателят на БАЕТ.
Колективната търговия търпи очаквано забавяне на ръста
Една от най-горещите тенденции на онлайн пазара в света, а в последствие - и в България - е колективната търговия, коментират играчите в бранша. В момента в България функционират около 60 подобни сайта, обясни пред "Дневник" Димитър Ганчев от moitesdelki.bg.
Сайтът обединява в себе си офертите на 57 подобни страници, които предлагат на потребителите да пазаруват с ваучери за отстъпка от различни продукти и най-вече услуги.
Ръстът на пазара обаче се забавя, което се дължи не толкова на охладнелия интерес от страна на потребителите, а на идването на летните месеци, които по традиция са по-слаб сезон и за интернет търговията.
На ден обаче има средно по 150-200 сделки, показва статистиката на moitesdelki.bg. "Броят на сделките се увеличава, а разнообразието им става все по-голямо", казва Ганчев.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!