Тд диционната
медицина и религиозните практики в
някои страни по света представляват
сериозна заплаха за бъдещето на приматите.
Според
мащабно научно изследване най-малко
101 вида все още се използват в алтернативни
лечебни практики или в магически ритуали,
като амулети и афродизиаци.
Паякообразните
маймуни от рода Ateles например се ядат
срещу ревматизъм, а в някои райони на
света на бременни дават месо от горила.
Подобни
практики засилват темпото, с което
изчезват много уязвими видове,
предупреждават авторите на доклада,
откъси от който са публикувани в журнала Mammal Review и цитирани от Би Би Си.
От
390 изследвани вида, 101 (или над 1/4),
редовно биват избивани заради телесните
им части.
47 вида се използват като
предполагаем лек за различни заболявания,
34 - в магически ритуали, а 20 - и за двете
цели.
Въпросните
примати принадлежат на 38 рода и 10 различни
семейства - от азиатските дългоопашати
маймуни лангури и макаците до горилите и
по-малките лори.
Въпреки
съществуващите закони, консумацията и
търговията за лечебни цели продължава,
твърди ръководителят на изследването
проф. Ромуло Алвес от Държавния университет
Параиба в Бразилия.
Поне
30% от приматите се използват за лекуване
на поне едно заболяване
Черноликата
черна паякообразна маймуна и качулатите
капуцини например се смятат за лековити
поне при шест състояния.
Първият вид например се използва в
Боливия срещу ухапване от змия или паяк,
при треска, кашлица, настинка, болки в
рамото, проблеми със съня и лейшманиаза.
В
Индия много хора вярват, че пиенето на
кръв от макак лекува астма.
Костите
или черепите на други маймуни или
лорита се смилат на прах, който се пие
с чай, жлъчният им мехур се яде, а кръвта
и маста им се използват като мазила.
Приматите
играят роля и в различните религиозни
култове в редица страни.
В
Сиера Леоне костица от шимпанзе
понякога се окачва на кръста или на китката
на децата, като се вярва, че така те ще
пораснат силни.
В
Индия око на лангур понякога се носи
като амулет за смелост и кураж.
Въпреки
че много примати биват убивани с
религиозна цел,
авторите смятат, че
народните вярвания могат в някои случаи
да помогнат за опазването на видовете.
В
някои части на Азия индуистките вярвания
предпазват приматите - например
дългоопашатите макаци в Бали или сивите
лангури в Индия. Племето манон пък смятат шимпанзетата за
свещени.
Изследователите
подчертават, че съществуват много
фактори за намаляването на популациите
- загубата на хабитати, ловът с цел прехрана,
търговията с месо, но проученото от
тях явление също играе роля.
От
общо 101 примати 12 са класифицирани като
силно застрашени, 23 - застрашени, и 22 -
под заплаха.
Култове и народна медицина заплашват приматите
Според мащабно изследване най-малко 101 вида все още се използват в алтернативни лечебни практики или в магически ритуали, като амулети и афродизиаци
30 март 2010, 11:25
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!