0

А ко се смятате за поне средно образован, пробвайте тази задачка а ла пети клас: "Известно е, че за 15 години (до 1990 г.) в България са били построени общо 273 километра магистрали само с държавни средства. Колко километра би трябвало да са изградени за 16 години (от 1990 г. до 2006 г.) пак с държавни средства плюс парите от предприсъединителните еврофондове на ЕС?"

И отговорът е... около 150 километра по данните от брошура на фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (ФРПИ).

Ето и една доста по-лесна задача от този тип. Този път идва от Хърватия: "В Хърватия, след края на войната със Сърбия, за десет години са построени 1000 километра магистрали без никакви помощи от ЕС. Колко километра са се изграждали на година?" Да, отговорът е: по 100 км според информация на Хърватския институт по пътищата.

И ако псевдоматематиката не е вашата силна страна, може да опитате с най-обикновена логика. Как така парите за строежи на пътища в България са нараснали близо 5 пъти за по-малко от 10 години, но инфраструктурата не се подобрява и все още няма нито една довършена докрай магистрала.

Според експертни оценки при досегашната икономическа ситуация средната цена на километър магистрала е около 2.3-2.8 млн. евро (приемаме, че няма много съоръжения, както е при магистрала "Тракия"). Тоест е абсолютно реалистично да имаме поне по 100 км магистрали за всеки 280 млн. финансиране.

Изглежда, има две неща, които пречат на парите да се превръщат в магистрали. Първият непреодолим фактор е корупцията при разпределянето на средствата. За наличието й можем да се досетим само косвено - покрай спряното през последните месеци европейско финансиране на инфраструктурни обекти. Все пак, ако се гледа броят на влезлите в сила присъди на държавни чиновници обаче, корупция в България не би трябвало да съществува.

Вторият и по-съществен проблем е управленската некадърност. Приоритети в процеса няма и изграждането на всички магистрали започва едновременно.

Още нещо доказва, че основният проблем е некомпетентността - няма как неусвояването на средствата да е целенасочено, защото това би означавало нарочен провал средствата да се разпределят по строителните фирми. Излиза, че чиновниците искат да разпределят парите, но просто не могат.

Неосъществените планове

Коалиционното правителството записа в Националната програма за развитие на инфраструктурата на Република България преди две години, че до 2015 г. ще бъдат изградени повече от 900 км нови магистрали.

Темпото засега е два пъти по-бавно от обещаното - по около 55 км на година, или дотук само 111 км, много от които за съжаление не функционират пълноценно заради довършителни ремонти.

"Хемус" (от София до Варна) съвсем не е единственото неспазено обещание. Трасето на магистрала "Струма" (от Перник до Кулата) трябваше да бъде готово още преди олимпийските игри в Атина през 2004 г.

Въпреки че бе провъзгласена за приоритет номер едно в сферата на инфраструктурата, магистрала "Тракия" (от София до Бургас плюс отсечката от София до Калотина) също не е завършена.

Ценно време за строителството й бе пропиляно в скандали около плановете за отдаването й на концесия, която накрая беше провалена.

Съществува също така и един самотен мост край Харманли, който е част от проектомагистрала "Марица" (между Оризово при "Тракия" и ГКПП "Капитан Андреево") и се изгражда вече четири години.

За цвят в строителните провали има и малко международна политика. Магистрала "Марица" беше включена в злополучното споразумение с Турция за каскадата Горна Арда, което така и не просъществува, но забави с години строежа на трасето. Към днешна дата от цялата дължина - 117 км, са готови едва 21 км и се строят още 20.

Какво се случва с парите

Едно е сигурно: несъстоялите се строежи не са резултат от липса на пари. Освен международните донори България разполага със значителен вътрешен финансов ресурс.

В края на миналата година правителството непрозрачно похарчи 1.4 млрд. лева от бюджетния излишък (който беше в размер на 3.4 млрд. лева). Около 400 млн. от тях би трябвало да са инвестирани за ремонт на второкласни и третокласни пътища. Ефектът от тези пари не е видим, но се знае, че за довършването на магистрала "Тракия" са необходими около 700 млн. лв.

Според Ясен Ишев, директор по транспортна политика в Министерството на транспорта, за строителство на пътища в България са необходими по 2.5 млрд. евро годишно през следващите 10 години.

Сумата включва изграждането на нови отсечки и поддържането на вече съществуващите. До 2013 г. страната ни, на теория, може да разчита на 3.6 млрд. евро от фондовете на Европейския съюз (ЕС).

Отделно от това са планираните средства от бюджета и парите по програма ИСПА (предприсъединителните фондове), които в момента са замразени. Международни финансови институции също нееднократно са проявявали интерес към финансиране на пътно строителство.

Най-красноречивият пример за хаос

е автомагистрала "Струма". Първоначално беше решено, че тя ще се строи с пари от бюджета. По-късно държавата премина на вариант "финансиране от ИСПА", но докато течеше подготовката на проекта, екологичните оценки се забавиха и сроковете за кандидатстване по ИСПА бяха пропуснати.

През последните две години магистралата двукратно беше включвана и изключвана от групата на кандидатите за финансиране по оперативна програма "Транспорт". Основният аргумент за отпадането е, че трасето е твърде скъпо - около 600 млн. евро, а с тези пари могат да се оправят други пътища, вместо да отидат само за един.

През всичкото време трафикът по това направление продължава да расте - по последни данни той е между 22 и 25 хил. автомобила на денонощие.

Но пък се раждат нови мегаломански идеи, като последната се появи преди няколко дни. Заместник-министърът на регионалното развитие Димчо Михалевски съобщи, че предстои нова магистрала да свързва Гоце Делчев през Доспат, Борино, Девин, Смолян, Мадан и Кърджали и оттам да продължава за Гърция.

Финансирането от българска страна в размер на 50 млн. лв. щяло да бъде осигурено по линия на оперативна програма "Регионално развитие". Очаквало се и гръцката държава да участва с около 30 млн. евро.

Изграждането на подобно трасе обаче не почива на никакви икономически аргументи. По данни на Института по транспорт и комуникации в момента по този път минават по-малко от хиляда автомобила на ден.

Крайният резултат от хаоса в областта на пътната инфраструктура е, че България държи един тъжен рекорд. Тя е единствената държава в ЕС без изцяло завършена магистрала от едната си граница до другата. Това обаче може да бъде променено. Лесно. С приоритети. И за да не се трудят чиновниците да ги измислят - ето някои от тях:

- Очевиден приоритет номер едно е автомагистрала "Тракия", защото това е едно от двете най-натоварени трасета в страната и свързва западната граница с Черноморието.
Тя отдавна трябваше да е готова, защото трафикът по нея към момента е близо 30 хил. автомобила в денонощие (при повече от 20 хил. коли строежът на магистрала се смята за наложителен).

- По подобна логика втората най-важна магистрала е "Струма", по която би трябвало да минава целия трафик от Северните Балкани към Гърция.

Ако тези две неща се направят, пътната картина на България коренно ще се подобри. Може би няма да попадне в клуба на държавите с най-добра инфраструкура в Европа, но поне няма да е известна със своите пътища, които водят от никъде за никъде.

capital.bg

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
5 храни, понижаващи кръвното налягане при възрастни над 50 години

5 храни, понижаващи кръвното налягане при възрастни над 50 години

Любопитно Преди 6 минути

Високото кръвно увеличава риска от сърдечни заболявания, инсулт и други сериозни здравословни проблеми

AMD пуска нови, мощни AI процесори за лаптопи

AMD пуска нови, мощни AI процесори за лаптопи

Технологии Преди 13 минути

Компанията иска да промени дефиницията за тънки и леки работни станции

Тръмп настоя Канада да стане 51-вия щат на САЩ

Тръмп настоя Канада да стане 51-вия щат на САЩ

Свят Преди 9 часа

Тръмп: Заедно, каква велика нация ще бъдем

Развяха руския флаг над важен град в Украйна

Развяха руския флаг над важен град в Украйна

Свят Преди 9 часа

Русия също обяви, че е превзела Даченске, селище на по-малко от 10 километра от Покровск

Срив на продажбите на електромобили в Германия

Срив на продажбите на електромобили в Германия

Свят Преди 10 часа

Кризата в автомобилната индустрия се превърна в политически въпрос

Екстремен климат и най-горещата година в България

Екстремен климат и най-горещата година в България

България Преди 11 часа

През почти всички месеци на изминалата 2024 г. в различни райони на страната са регистрирани редица екстремни метеорологични явления

<p>Премиерът на Канада подаде оставка</p>

Премиерът на Канада Джъстин Трюдо подаде оставка като партиен лидер

Свят Преди 11 часа

Той ще напусне премиерския пост, след като бъде избран нов лидер на управляващата партия

,

Новата година някога е започвала през март - ето защо

Любопитно Преди 13 часа

Януари не винаги е бил началото на новата година

Малко дете почина от мозъчен и белодробен оток в Разлог

Малко дете почина от мозъчен и белодробен оток в Разлог

България Преди 13 часа

Водят се действия по разследване за смъртта му

Мариян Станков - Мон Дьо

Авторската поредица на Мариян Станков - Мон Дьо с вдъхновяващо продължение в интернет

Любопитно Преди 13 часа

Пълните интервюта с вълнуващи лични истории ще могат да бъдат открити в YouTube канала „Храмът на Историите“ веднага след излъчването им в „Събуди се“

Как жена плати 840 лева за паркинг на Летище София

Как жена плати 840 лева за паркинг на Летище София

България Преди 13 часа

Публикуваната от нея касова бележка показва, че е паркирала на паркинга на Терминал 2 за краткосрочен престой

<p>Марихуаната, алкохолът и пушенето променят мозъка</p>

Марихуаната, алкохолът и пушенето променят мозъка

Свят Преди 13 часа

Тези, които са употребявали някое от веществата преди 15 години, са имали по-тънък префронтален кортекс

Българка е парализирана след нападение с нож в Германия

Българка е парализирана след нападение с нож в Германия

България Преди 13 часа

Според информация на BILD 43-годишната жена вече не може да се движи от врата надолу и не може да говори

Виждали ли сте този мъж, полицията го издирва (СНИМКА)

Виждали ли сте този мъж, полицията го издирва (СНИМКА)

България Преди 14 часа

Мъжът е забелязан да се движи пеш в посока пътя София-Варна

Как да се предпазим от взрив на газова бутилка

Как да се предпазим от взрив на газова бутилка

България Преди 14 часа

При констатиране на неизправност на газова бутилка незабавно да бъде спряна употребата ѝ