М арк Елиът Зукърбърг се ражда на 14 май 1984 г. в градчето Уайт Пайнс, щат Ню Йорк. На 12-годишна възраст Марк разработва на „БЕЙСИК“ първата си „социална мрежа“, която неговият баща - зъболекар, въвежда в практиката си, за да се осведомява от секретарката си за следващия пациент.
По онова време технологиите все още не са на ниво, младият Марк обаче се движи по-бързо от тях и родителите му са принудени да наемат частен учител, който да го напътства.
Учителят му - Дейвид Нюман споделя в интервюта по-късно, че той самият е имал проблем да догонва Зукърбърг в напредъка му в съвременните технологии.
Вижте снимки на Зукърбърг в нашата галерия
„Другите деца играеха компютърни игри, докато Марк ги правеше“.
След завършване на гимназиалното си образование през 2002 г. Зукърбърг се записва в Харвард, където учи психология и компютърни науки и паралелно става капитан на отбора по фехтовка.
В този период Марк влиза в контакт с трима свои колеги – Дивя Нарендра и братята Камерън и Тайлър Уинкелвос, които имат идеята за създаване на интернет мрежа, която да свързва интимно елита на Харвард.
Вижте още новини за "Фейсбук":
"Фейсбук" с нови правила за рекламите
"Фейсбук" предпочита слаби, а не закръглени хора
Две години трябват на Зукърбърг да премине от изпитания към директната практика.
След няколко различни социални проекта, на 4 февруари 2004 г. Марк лансира „Фейсбук“ в първоначалната му версия. Плацдармът е стаята му в общежитието в Харвард.
Същата година тримата му партньори, които претендират за авторство върху проекта, завеждат дело срещу Зукърбърг.
В крайна сметка Марк се съгласява на споразумение, с което отдава дялове от компанията на тъжителите, на стойност 300 млн. долара.
Не без основание – до края на 2004 г. „Фейсбук“ вече има един милион потребители.
Оттам компанията се премества в Пало Алто, щата Калифорния, където ще остане 10 години – Зукърбърг имал намерение да се завърне в Харвард някой ден, но така и не завършва университета.
С преместването в Калифорния, проектът получава подкрепа от инвестиционен фонд, който вкарва 12,7 млн. долара, за да се разработи мрежата отвъд затворения ѝ статус, достъпен дотогава само за студенти от елитните американски университети.
С различни маневри до 2005 г., „Фейсбук“ има вече 5,5 млн. потребители.
На следваща година компанията на Зукърбърг отново е обект на нападки от страна на бивши колеги от Харвард, които настояват, че идеята им е била открадната от Зукърбърг, за да послужи за основа на „Фейсбук“.
Твърденията са доказани и Марк се съгласява на споразумение на стойност 65 млн. долара, макар че преговорите по делото продължават до 2011 г.
Освен с гениалността и напредничавото си мислене Марк Зъкърбърг е известен и с благотворителност. Заедно със съпругата си Пресила Чен са отделили над 45 милиарда долара за благотворителност, като няколко години подред Марк е най-големият дарител за съответната година.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!