„Вятърът на промяната в правителството явно е повлиял и на Комисията за защита на конкуренцията”, заяви премиерът Бойко Борисов при завръщането си от по повод твърденията на комисията, че има доказателства за картел при цените на горивата у нас.
„Поздравявам комисията, че най-сетне са излезли с решение, което е в унисон със съмненията, които имахме ние.
Това, което надали някой е очаквал, се случи”, коментира министър-председателят, цитиран от Нова ТВ.
"Това, което прави в момента Комисията за защита на конкуренцията, е много, много закъсняло", обаче смята депутатът от Реформаторския блок Мартин Димитров в коментар на проверката на комисията за наличие на картел в пазара на горивата.
"Цените на горивата в България са едни от най-скъпите в ЕС за миналата година, това е проблемът и това е причината да твърдим, че е изкривена конкуренцията", коментира Димитров.
Според него целта на проверката на КЗК трябва да бъде цените на горивата у нас да бъдат сравними спрямо средно европейските без данъците.
"Сегашният състав на КЗК започна процедурата, но истинското разследване ще бъде направено от следващия състав, който трябва да бъде избран от парламента до няколко седмици", каза Димитров.
"Новият състав трябва да е решителен и да постигне резултати", допълни той.
Мартин Димитров заяви, че с колеги е завел дело в Софийския административен съд, за да разберат кой притежава данъчните складове като капацитети в България.
"Министърът на финансите отказва да ни предостави тази информация, защото била данъчно-осигурителна тайна", отбеляза депутатът и допълни, че са
питали Владислав Горанов как така, когато той е бил заместник-министър на финансите през 2011 г. тази информация е била разкрита и не е била тайна, а сега е.
Вспоследствие и Горанов коментира сируацията с думите:
"Ако има проблеми в пазара с горива, каквито са подозренията на КЗК, с нейните действия би трябвало да се възстанови пазарното равновесие, несъвършенствата да изчезнат, което би довело до намаляване на цените".
"Това, което прочетох в 120-страничния доклад са изводи, които ме обнадеждават, че действия в тази посока ще има", добави той.
Всеки, който е поискал разрешение за данъчен склад, му е издадено, и има над 400 данъчни склада, каза още финансовият министър. Анализираме какво допълнително бихме могли да направим, така че да облекчим вноса на горива, добави той. Според Горанов и сега не съществуват пречки доста количества горива се реализират от внос на територията на България.
Министърът посочи, че трябва да бъде изследвано защо толкова близо се движат цените на горивата на отделните производители или вносители и дали е нормална разликата между цената с акциз и ДДС, при която се обявява вносът - която през февруари достигна до 1,28 - 1,30 лева, и цените, на които се продават на дребно горивата. Има възможност да се изследва това от страна на КЗК как се постига тази надценка, добави той.
Друг е въпросът, че след приватизацията на "Нефтохим", огромно количество активи попаднаха в патримониума на едно търговско дружество, коментира още Горанов. По думите му обаче няма лесен начин това да бъде променено.
„Имаме право да влезем на инспекции в компаниите, за които предполагаме, че участват в картела на пазара на горива. За целта обаче ни трябва разрешение от съда. Той пък е длъжен веднага да ги уведоми за предстоящата инспекция и ние отиваме там, където вече ни очакват”.
Това каза по-рано днес в ефира на „Здравей, България” говорителят на Комисията за зашита на конкуренцията (КЗК) Марио Гаврилов.
Той подчерта, че антимонополният орган няма законови лостове, с които „да натиснем търговците”, за да намалят те цените на крайния продукт.
„Надяваме се, че когато наказваме прегрешилите, те да се дисциплинират и това да бъде като обица на ухото за останалите”, каза още Гаврилов.
Той каза, че предстоят и изслушвания на подозираните в участие в картел.
КЗК работела усилено и по сигнала на варненския бизнесмен Веселин Марешки, който също твърди, че на пазара на горива има картел.
Припомняме, че вчера стана ясно, че Комисията за защита на конкуренцията е събрала убедителни доказателства, че големите вериги се договарят помежду си на какви цени да продават горивата на пазара.
Официално КЗК образува едно производство за картел срещу седем от фирмите, които продават горива и още едно - за господстващо положение на пазара срещу „Нефтохим”.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!