Б ългарските превозвачи ще блокират границата на Лесово и Капитан Андреево в понеделник.
"Няма да се допускат да минават само тежкотоварни автомобили, но за автобуси и леки коли няма да има проблеми", обясни Красимир Лалов от Националното сдружение на българските превозвачи, предаде NovaNews.bg.
Транспортните организации алармираха, че над 5000 фирми от бранша за застрашени от фалит, заради проблемите с разрешителните режими с Турция.
От 31 януари Турция спря да признава еднократните разрешителни за превоз, които си разменят двете страни. В отговор България направи същото.
Ще се проведе среща на българския и турския транспортен министър заради проблема с разрешителните за превоз. Това съобщи премиерът Пламен Орешарски, който се срещна в Сочи с турския си колега Реджеп Ердоган. Орешарски не уточни кога точно ще се проведе срещата, но по-късно през деня в официално писмо до медиите от министерството на транспорта стана ясно, че тя ще се проведе на 21 февруари в Анкара.
"По този въпрос се уточнихме, че ще има такава среща на съответните ресорни министри, които да потърсят решението. Уточнихме също, че в подходящ момент по-късно тази година ще насрочим и в София съвместното заседание на двата кабинета. Последният път се е състоял в Турция в предходния мандат. Надявам се на тази среща да бъдат дискутирани и други интересни и за двете страни въпроси", заяви министър-председателят, цитиран от БНР.
Междувременно турският министър на търговията и митниците Хаяти Язъджъ заяви, че България трябва да се държи благоразумно, за да се реши кризата с транзитните разрешителни за турските тирове.
"В момента на Капъкуле, откъдето минава основният маршрут на турските тирове през България за Европа, няма опашки от товарни камиони. Преди кризата около 70 тира са били блокирани на ГКПП Капъкуле по различни причини, а на отсрещната страна чакат около 40 тира. В рамките на постигнатата договореност България трябваше да отпусне 25 000 транзитни разрешителни за шест месеца, но досега е дала само 5000. Проблемът основно зависи от транспортното министерство, но и ние внимателно следим ситуацията.
В случая вината е на българската страна и, за съжаление, тя не постъпва правилно", заявил Язъджъ.
Двустранните отношения в областта на автомобилния транспорт между България и Турция са регламентирани от спогодба, подписана в Анкара на 16 април 1977 г., припомнят от българското министерство на транспорта.
Съгласно този документ, компетентните органи определят годишен контингент от разрешителни. За последен път контингентът от разрешителни между двете страни, който се разменя на реципрочна основа, е договорен през
2012 г. и предвижда 250 000 транзитни разрешителни; 17 500 разрешителни "празен-пълен"; 32 000 разрешителни "пълен-пълен"; 1100 разрешителни за/от трета страна.
В случай, че и двете страни са съгласни с този контингент, съгласно установената практика, той се счита за предварителен контингент, валиден и за следващата календарна година.
По настояване на българската страна, по време на двете заседания на смесената българско-турска комисия по международен автомобилен транспорт през септември миналата година в дневния им ред е включен въпроса за определяне на контингента от разрешителни за 2014 г., защото той не отговаря на реалните потребности на
превозвачите.
И двете срещи са приключили, без да бъдат подписани протоколи и определен контингента от разрешителни за 2014 г., посочват от МТИТС.
През ноември 2013 г. българската страна отново е поставила въпроса за определяне на броя разрешителни за 2014 г. През ноември 2013 г. турската страна е изпратила част от разрешителните, договорени през 2012 г., а именно 5000 транзитни разрешителни; 8 750 разрешителни "празен-пълен"; 16 000 разрешителни "пълен-пълен"; 550 разрешителни за/от трета страна.
Спазвайки принципа на реципрочност, българската страна е предоставила на Турция същото количество разрешителни, които са предварителен контингент за 2014 г. На 20 януари 2014 г., българската страна е предоставила още 10 000 транзитни разрешителни за нуждите на турските превозвачи, посочват от МТИТС.
От министерството припомнят и последното развитие на преговорите, а именно обявяването на 30 януари 2014 г. от турска страна за невалидни предоставените разрешителни за българските превозвачи. Като ответна мярка, българската страна е обявила за невалидни разрешителните за турските превозвачи, считано от 1 февруари 2014 г.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!