Л ипса на контролни процедури за преобразуване и сливане на дружества, за поддържане на актуална информация в регистъра на търговските дружества в МЗ и за изпълнение на бизнеспрограмите на дружествата. Това констатира Сметната палата в одит на дейността на министъра на здравеопазването за периода от 1 януари 2011 г. - 31 декември 2012 г. Тогава министри на здравеопазването са били д-р Стефан Константинов и Десислава Атанасова и те носят отговорност за управленските решения.
Според одита няма ред и критерии за избор на ликвидатори, за организиране на конкурси за избор на управителни органи, за назначаване на контрольори, за изготвянето на тримесечни доклади за финансовото състояние, за утвърждаване на бизнеспрограмите, за избор и освобождаване на регистрираните одитори и освобождаване от отговорност на управителите и членовете на Съвета на директорите.
Неефективно и непоследователно е осъществяван контрол при ликвидацията на дружества и не са предприемани своевременни действия.
При три от дружествата процедурите са продължили повече от 10 години –
това са "Вимедит" ЕООД, гр. Видин, "Експомед" ЕООД, гр. София и "Медитър" ЕООД, гр. Ловеч. От петте дружества в ликвидация по време на одита е приключила процедурата само на "Лаборекс" ЕАД, гр. София. Няма писмени правила за реда и начина за назначаване на контрольори в търговските дружества. Няма критерии и показатели за предложенията, правени от водещата дирекция за вземане на решение за освобождаване от отговорност на управителните органи.
Във водения в министерството регистър не са отразявани навреме промени в отделните дружества за капитала, наименованията, промени в управителните органи, данни от проведени конкурси, и др. Липсата на актуална информация в регистъра крие риск от вземане на неправилни управленски решения. Няма условия за ефективно изпълнение на компетентностите на министъра при даване на разрешения за разпоредителни сделки и отдаване под наем на дълготрайни активи на лечебните заведения – търговски дружества. .
Няма писмени правила за реда и начина за назначаване на контрольори в търговските дружества. Няма критерии и показатели за предложенията, правени от водещата дирекция за вземане на решение за освобождаване от отговорност на управителните органи.
Лечебните заведения – търговски дружества, не са предприели ефективни действия за усвояването на целево предоставените средства за капиталови разходи, в резултат на което
за одитирания период и предходните три години не са усвоени около 23,1 млн. лв.
По време на одита ръководството на МЗ е отстранило някои от пропуските.
През одитирания период министърът на здравеопазването упражнява правата на държавата в 80 търговски дружества. От тях 68 са лечебни заведения – търговски дружества, 7 дружества са с друг предмет на дейност (нелечебни търговски дружества) и 5 дружества – с миноритарно държавно участие (до 33 на сто държавно участие в капитала на дружествата, които не са предмет на настоящия одит, поради това, че Сметната палата може да одитира дружества с над 50 на сто държавно участие). Със 100 на сто държавно участие са 48 търговски дружества.
През одитирания период е намален капиталът в две търговски дружества "Специализирана болница за рехабилитация - Бургаски минерални бани" ЕАД - гр. Бургас и "Специализирани болници за рехабилитация - Национален комплекс" ЕАД, като с цел преструктуриране на държавното имущество с решения на МС са предоставени имоти съответно на община Бургас и община Хисар. Документацията за намаление на капитала в тези търговски дружества не е подадена в дирекция "Бюджет и финанси" и съответно не е осчетоводена.
Увеличен е капиталът чрез непарични вноски, представляващи правото на собственост върху имоти на министерството на четири държавни лечебни заведения – търговски дружества. За апортираните имоти в капитала на СБАЛ "Св. Екатерина" ЕАД-София и МБАЛ "Св. Пантелеймон" АД - Ямбол към 31 декември 2012 г. в дирекция "Бюджет и финанси" не е осчетоводено увеличаването на акциите на министерството и тези имоти не са отписани от счетоводните регистри.
През 2011 г. и 2012 г. от Министерството на здравеопазването не са предоставяни по проект "Реформа в здравния сектор – заем БУЛ 4565" медицинска апаратура, хардуер, софтуер, други ДМА и извършени СМР, съгласно разпоредби от ЗДБРБ за 2011 г. и ЗДБРБ за 2012 г.
За подобряване на организацията и управлението на дейността при упражняване правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала са дадени препоръки на министъра на здравеопазването. Докладът за извършения одит е публикуван на интернет страницата на Сметната палата.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!