В Бургаският окръжен съд продължава започналото вчера дело за катастрофата на АМ "Тракия", при която загинаха 9 души, съобщи Агенция "Фокус".
Инцидентът стана на 15 юни 2011 г.
Обвиняеми по делото са собственикът на фирмата "Ентуртранс" - Ениз Ченгел, ръководителят на транспортния отдел Николай Точев и оцелелият шофьор Светослав Димитров.
В началото беше разпитан един от свидетелите - Иван Гочев, който е бил шофьор във фирма "Ентуртранс", чийто собственост е катастрофиралият автобус, в продължение на три месеца.
Пред съда той каза, че автобусите на фирмата са били в ужасно състояние.
"Състоянието на автобусите във фирмата беше ужасно. Бяхме убийци на пътя", каза Гочев.
Той е шофирал около месец автобуса, който катастрофира на магистралата.
Гочев е катастрофирал със същия злополучен автобус край Сливен до Старо село. Пред съда той разказа, че когато това се случило, от фирмата не пратили друг автобус, който да вземе пътниците и се наложило те да чакат следващ автобус от София. Гочев е работил във фирмата 3 месеца.
Автобусът, който катастрофира на АМ "Тракия", е бил каран известно време с повредена щанга, единият от болтовете бил скъсан,
С повредена щанга съм карал около 30 курса, заяви днес свидетелят пред съда. От фирмата са знаели, че автобусът не е изправен, но той не е бил спрян от движение.
На въпрос на прокурорите и съдиите той още веднъж потвърди, че автобусите във фирмата са били в окаяно състояние.
Лекар никога не ги е преглеждал - поне него, докато е бил на работа преди да тръгне на път, въпреки че на пътния лист е имало печат на лекар.
Също така автобусите не са били технически проверявани преди да тръгнат на курс.
Съдът изслуша тройна металографска и петорната автотехническа експертиза на автобуса
Изводите от нея представи професор Станимир Карапетков, който обясни, че в техния доклад е включена и компютърна симулация на катастрофата, която нагледно показва случилото се.
"Ние посочихме пред уважаемия съд, че основната техническа причина за възникването на пътнотранспортното произшествие е разрушаването на опората на напречната силова щанга между предния мост и шасито. Това е предизвикало разлюляване на каросерията на автобуса, което се е усетило от водача и всички пътници.
Реалната техническа причина за пътнотранспортното произшествие е рязкото и прекомерно голямо завиване на волана от водача наляво, при което автобусът се е отклонил към лявата еластична ограда. От този момент той е станал неуправляем.
Към момента на завиване на волана наляво са се повдигнали левите колела на автобуса. Водачът е реагирал своевременно към този момент със завиване на волана на дясно, но независимо от това автобусът се преобръща около лявата си страна и пада с нея върху еластичната ограда.
След това той се плъзга по платното, удря се във вертикалната бетонова колона на моста и спира в това положение, което е видно от всички фото материали. Това е истинският механизъм на пътнотранспортното произшествие. Дали водачът е можел реално, а не технически, да предотврати пътнотранспортното произшествие, ще реши съдът", каза проф. Карапетков.
По време на представянето на експертизата стана ясно, че в началния момент на катастрофата при залюляването на каросерията на автобуса, вследствие на счупването на напречната щанга автобусът се е движел със скорост 97 километра в час. Пред съда професорът заяви, че ако в момента на началното залюляване водачът е натиснал спирачка, то преобръщането е нямало да се случи.
"Ние сме изследвали по задача на разследването, че ако нямаше завиване на волана не би възникнало пътнотранспортно произшествие. Съдът трябва да прецени дали в този момент водачът може да има способности и опит да направи в дадения случай.
Нашата задача е да изясним какво е станало и какво би станало, ако няма завиване на волана. Ние сме категорични, че ако нямаше завиване на волан автобусът би спрял нормално, леко отклонен наляво, но върху платното за движение и не би възникнало пътнотранспортно произшествие", обясни проф. Карапетков.
Пръсналата се и разрязана гума на автобуса са се случили по време на инцидента и преобръщането на автобуса, а не преди това, заявиха вещите лица.
Експертите от металографската експертиза заявиха, че изследвана от тях конзола на автобуса-убиец не е била в техническо изправно състояние, поради дългата експлоатация, недобри заварки, изтъняване и умора на метала и е било нужно само някакво усилие, за да се счупи.
Вчера съдът изслуша полицая, който е направил оглед на мястото на инцидента. Пред съда той каза, че автобусът бил в лошо техническо състояние. Имало корозия на предния мост, следи от стари скъсвания и недобре направени заварки.
Полицаят каза още, че от шофьора научил, че колата била неуправляема преди катастрофата. Воланът рязко е завил наляво, а шофьорът не е успял да овладее автобуса.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!