Шофьор на "Ентуртранс": Бяхме убийци на пътя
Източник: БГНЕС

В Бургаският окръжен съд продължава започналото вчера дело за катастрофата на АМ "Тракия", при която загинаха 9 души, съобщи Агенция "Фокус".

Инцидентът стана на 15 юни 2011 г.

Обвиняеми по делото са собственикът на фирмата "Ентуртранс" - Ениз Ченгел, ръководителят на транспортния отдел Николай Точев и оцелелият шофьор Светослав Димитров.

В началото беше разпитан един от свидетелите - Иван Гочев, който е бил шофьор във фирма "Ентуртранс", чийто собственост е катастрофиралият автобус, в продължение на три месеца.

Пред съда той каза, че автобусите на фирмата са били в ужасно състояние.

"Състоянието на автобусите във фирмата беше ужасно. Бяхме убийци на пътя", каза Гочев.

Той е шофирал около месец автобуса, който катастрофира на магистралата.

Гочев е катастрофирал със същия злополучен автобус край Сливен до Старо село. Пред съда той разказа, че когато това се случило, от фирмата не пратили друг автобус, който да вземе пътниците и се наложило те да чакат следващ автобус от София. Гочев е работил във фирмата 3 месеца.

Автобусът, който катастрофира на АМ "Тракия", е бил каран известно време с повредена щанга, единият от болтовете бил скъсан,

С повредена щанга съм карал около 30 курса, заяви днес свидетелят пред съда. От фирмата са знаели, че автобусът не е изправен, но той не е бил спрян от движение.

На въпрос на прокурорите и съдиите той още веднъж потвърди, че автобусите във фирмата са били в окаяно състояние.

Лекар никога не ги е преглеждал - поне него, докато е бил на работа преди да тръгне на път, въпреки че на пътния лист е имало печат на лекар.

Също така автобусите не са били технически проверявани преди да тръгнат на курс.

Съдът изслуша тройна металографска и петорната автотехническа експертиза на автобуса

Изводите от нея представи професор Станимир Карапетков, който обясни, че в техния доклад е включена и компютърна симулация на катастрофата, която нагледно показва случилото се.

"Ние посочихме пред уважаемия съд, че основната техническа причина за възникването на пътнотранспортното произшествие е разрушаването на опората на напречната силова щанга между предния мост и шасито. Това е предизвикало разлюляване на каросерията на автобуса, което се е усетило от водача и всички пътници.

Реалната техническа причина за пътнотранспортното произшествие е рязкото и прекомерно голямо завиване на волана от водача наляво, при което автобусът се е отклонил към лявата еластична ограда. От този момент той е станал неуправляем.

Към момента на завиване на волана наляво са се повдигнали левите колела на автобуса. Водачът е реагирал своевременно към този момент със завиване на волана на дясно, но независимо от това автобусът се преобръща около лявата си страна и пада с нея върху еластичната ограда.

След това той се плъзга по платното, удря се във вертикалната бетонова колона на моста и спира в това положение, което е видно от всички фото материали. Това е истинският механизъм на пътнотранспортното произшествие. Дали водачът е можел реално, а не технически, да предотврати пътнотранспортното произшествие, ще реши съдът", каза проф. Карапетков.

По време на представянето на експертизата стана ясно, че в началния момент на катастрофата при залюляването на каросерията на автобуса, вследствие на счупването на напречната щанга автобусът се е движел със скорост 97 километра в час. Пред съда професорът заяви, че ако в момента на началното залюляване водачът е натиснал спирачка, то преобръщането е нямало да се случи.

"Ние сме изследвали по задача на разследването, че ако нямаше завиване на волана не би възникнало пътнотранспортно произшествие. Съдът трябва да прецени дали в този момент водачът може да има способности и опит да направи в дадения случай.

Нашата задача е да изясним какво е станало и какво би станало, ако няма завиване на волана. Ние сме категорични, че ако нямаше завиване на волан автобусът би спрял нормално, леко отклонен наляво, но върху платното за движение и не би възникнало пътнотранспортно произшествие", обясни проф. Карапетков.

Пръсналата се и разрязана гума на автобуса са се случили по време на инцидента и преобръщането на автобуса, а не преди това, заявиха вещите лица.

Експертите от металографската експертиза заявиха, че изследвана от тях конзола на автобуса-убиец не е била в техническо изправно състояние, поради дългата експлоатация, недобри заварки, изтъняване и умора на метала и е било нужно само някакво усилие, за да се счупи.

Вчера съдът изслуша полицая, който е направил оглед на мястото на инцидента. Пред съда той каза, че автобусът бил в лошо техническо състояние. Имало корозия на предния мост, следи от стари скъсвания и недобре направени заварки.

Полицаят каза още, че от шофьора научил, че колата била неуправляема преди катастрофата. Воланът рязко е завил наляво, а шофьорът не е успял да овладее автобуса.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Вашингтон засили санкциите срещу руската финансова система

Вашингтон засили санкциите срещу руската финансова система

Свят Преди 4 минути

Това означава, че руските банки няма да имат достъп до американската платежна система за големи трансакции, свързани с енергетиката

На кого отдава почит църквата днес

На кого отдава почит църквата днес

Любопитно Преди 25 минути

Основателят на общежителното монашество в Западна Европа се родил в около 480 г. в град Нурсия (сега Норча), Италия

Куриозен случай на летището - откриха жива костенурка в панталона на мъж

Куриозен случай на летището - откриха жива костенурка в панталона на мъж

Свят Преди 1 час

Костенурката била конфискувана и не е ясно дали е била домашен любимец на мъжа или защо я е носил в панталона си

Задушава ли Тръмп икономиката на САЩ?

Задушава ли Тръмп икономиката на САЩ?

Свят Преди 1 час

По време на предизборната кампания Доналд Тръмп обещаваше, че ще доведе до бум американската икономика

istock

На колко дни платен отпуск имаме право, ако работим на 4 часа?

България Преди 1 час

Как се изчислява трудовият стаж при непълно работно време

OpenAI поиска САЩ да забранят китайски конкурент

OpenAI поиска САЩ да забранят китайски конкурент

Технологии Преди 1 час

Компанията предлага и алгоритмите да имат достъп до платено съдържание

Ресорната комисия прие на второ четене бюджета

Ресорната комисия прие на второ четене бюджета

България Преди 8 часа

Близо 38 000 поправки в закона, подготвени от "Възраждане", отпаднаха

Зеленски: Путин се подготвя да откаже на Тръмп

Зеленски: Путин се подготвя да откаже на Тръмп

Свят Преди 9 часа

Зеленски: Поредната руска манипулация

Мицкоски с нов ултиматум към България

Мицкоски с нов ултиматум към България

Свят Преди 10 часа

Мицкоски: Нямам намерение да целувам химикалки, да се усмихвам, докато ме обиждат, унижават и омаловажават

Тръмп: Ако Путин не се съгласи, това ще бъде много разочароващ момент за света

Тръмп: Ако Путин не се съгласи, това ще бъде много разочароващ момент за света

Свят Преди 10 часа

Тръмп заяви пред Рюте, че САЩ ще анексират на Гренландия

Полицията издирва жена от Бургас

Полицията издирва жена от Бургас

България Преди 10 часа

Тя е изчезнала на 10 март

Запечатаха офиса на асистент на български евродепутати

Запечатаха офиса на асистент на български евродепутати

Свят Преди 10 часа

Днес полицията обискира 21 адреса в Брюксел, Фландрия, Валония и Португалия

Русия въведе нови санкции срещу Европейския съюз

Русия въведе нови санкции срещу Европейския съюз

Свят Преди 11 часа

Списъкът включва и представители на европейски структури и държавни органи

ЦИК обяви имената на новите депутати

ЦИК обяви имената на новите депутати

България Преди 12 часа

Ето какво ще е разпределението на силите в парламента

Еврогрупата насърчава България да въведе еврото

Еврогрупата насърчава България да въведе еврото

България Преди 12 часа

Донахю: България напредва по плана си за въвеждане на еврото през 2026 г.

Ивелин Михайлов пред NOVA: „Величие” е 100% опозиция в парламента

Ивелин Михайлов пред NOVA: „Величие” е 100% опозиция в парламента

България Преди 12 часа

Той даде заявка, че ще бъде депутат