М едийното отразяване на предизборните кампании, отпечатването на бюлетините и тяхното номериране, машинното гласуване, социологическите проучвания и знаците, с които ще попълваме бюлетините бяха обект на днешните дебати и окончателното приемане на отделните членове от новия Изборен кодекс, предаде БГНЕС.
В добро темпо и без сериозни спорове депутатите успяха да приемат около 50 члена от новите изборни правила, но въпреки извънредните заседания все още дори не са преполовили целия текст на закона, внесен от Мая Манолова и група народни представители от БСП.
Официално бе прието и предложението бюлетините за вота да се печатат от Българската народна банка при спазване на всички изисквания за отпечатване и контрол върху ценни книжа. За контрола ще следят Министерството на финансите и ЦИК, гласят приетите текстове.
Реакция от страна на ГЕРБ предизвика нововъведението, според което ще се номерират бюлетините
Според Десислава Атанасова и Красимир Ципов това ще доведе до възможност за контролиране на вота на избирателите. От името на вносителите Мая Манолова защити това предложение и бе категорична, че с номерацията ще се намалят фалшивите бюлетини и ще се ограничат намеренията за манипулации, каквито бившите управляващи са доказвали, че имат.
В шок и ужас сте, че няма да можете да манипулирате избори, обърна се Манолова към групата на ГЕРБ и настоя, че подобни практики вече няма как да бъдат допуснати. При пускане на бюлетината в урната, номерацията се отстранява, обясни Манолова на колегите си по отношение на притесненията за контролиране на вота, като ги призова да четат по-внимателно и докрай текстовете, срещу които имат претенции.
Манолова контрира и атаките по отношение на прозрачността на бюлетините. От ГЕРБ настояваха в изборния закон да се запише минимална тежест на хартията за отделната бюлетина, но според БСП няма как тежестта автоматично да гарантира плътността на хартията. В приетите текстовете е записано, че за честността и анонимността на вота отговаря ЦИК, като техните правила са достатъчно ясни и категорични.
По време на европейските избори ще се проведе и експериментално машинно гласуване, приеха депутатите. Чрез специални машини за гласуване ще упражним правото си на вот в отделни секции в страната успоредно със стандартната процедура. Все още предстои да бъде избрана фирмата, която ще осигури устройствата за машинно гласуване, което ще се случи след процедура по обществена поръчка.
Новият Изборен кодекс променя и знака, с който ще можем да отбележим желания от нас кандидат или партия в изборната бюлетина. В кодекса "Фидосова" бе записано, че за действителни бюлетини се приемат единствено онези, попълнени със знак "Х".
Според новите изборни правила вече ще можем да попълваме "Х" или "V" срещу името на желаният кандидат или партия.
Без съществени промени ще работят социологическите агенции, решиха още народните представители. Проучванията в изборния ден ще се извършват извън избирателните секции, като анкетьорите няма да имат право да извършват своята дейност непосредствено пред избирателните секции. Резултатите от социологическите проучвания отново ще се оповестяват не по-рано от 19,00 ч. в изборния ден.
Народните представители отхвърлиха радикално предложение на Павел Шопов от Атака, който поиска забрана за разгласяването на социологически проучвания 30 дни преди изборния ден. Не се прие и предложение на националистите за "забрана на разгласяването на проучвания в изборен ден независимо под каква форма". С този текст Шопов "атакува" медиите и агенциите, които използват препратки към книги, филми, музикални произведения или други, за да съобщават междинни резултати.
Агенциите, които ще извършват проучвания в изборния ден, ще се регистрират от Централната избирателна комисия, която ще издава удостоверения на анкетьорите, а при липса на подобно удостоверение, те ще бъдат отстранявани. Остават в сила правилата да бъдат ясни възложителите и финансирането на всяко проучване, а авторите да не могат да се позовават на служебна или търговска тайна в опит да откажат подобна информация.
Парламентът регламентира отразяването на предизборната кампания от обществените и търговските електронни медии, както и в печатните и онлайн издания
Предизборната кампания в програмите на БНТ и БНР ще се открива и закрива с клипове на партиите, коалициите и инициативните комитети с продължителност до 40 секунди, които ще се излъчват безплатно. При избори за президент и вицепрезидент предизборната кампания в програмите на двете обществени медии ще се открива и закрива с обръщения на кандидатските двойки с продължителност до три минути за всяка от тях, които няма да се заплащат. Редът за представяне на кандидатите в различните форми на предизборната кампания ще се определя от ЦИК чрез жребий.
БНТ и БНР ще предоставят на партиите, коалициите и инициативните комитети, регистрирали кандидати, телевизионно и радиовреме за безплатни диспути по предварително съгласувани теми с времетраене общо не по-малко от 240 минути. Времето на участниците ще се разпределя поравно. За безплатни диспути в регионалните радио- и телевизионни центрове на обществените медии ще се предоставят общо не по-малко от 60 минути. Във времето на предизборната кампания ще могат да се използват и платени форми с цел популяризация на участниците във вота и агитация към гласуване за техните кандидати.
Аудио- и аудио-визуалните материали, включени в платените форми, ще се предоставят от участниците в изборите или ще се изработват от екипи на БНТ и БНР при едни и същи условия и цени, определени от техните ръководства. Предизборните предавания по обществените медии и техните регионални центрове ще се заплащат от партиите, коалициите и инициативните комитети по тарифа, приета от Министерския съвет.
Във връзка с предизборната кампания търговските електронни медии ще могат да използват платени и безплатни форми на отразяване на предизборната кампания. Те ще могат да предоставят време за платено отразяване на предизборната кампания на партиите, коалициите и инициативните комитети, регистрирали кандидати, при едни и същи условия и цени. Заплащането ще се извършва предварително. В търговска реклама се забранява да се отправят политически внушения в полза или във вреда на една или друга партия, коалиция или инициативен комитет, или кандидат, записаха още депутатите.
Печатните медии и онлайн новинарските услуги ще предоставят едни и същи условия и цени на всички партии, коалиции и инициативни комитети, регистрирали кандидати, които ще се обявяват на интернет страницата им не по-късно от 40 дни преди изборния ден. Не се допуска предизборна агитация в държавните и общинските учреждения и институции и в търговските дружества с повече от 50 процента държавно участие, реши парламентът. Забранява се използването на държавния и общинския транспорт за предизборна агитация. Не се допуска предизборна агитация 24 часа преди изборния ден и в изборния ден, записаха още депутатите.
Печатните и онлайн новинарските медии отново ще са задължени да дават право на отговор, ако публикуват материал, накърняващ правата или доброто име на даден кандидат. Те ще бъдат длъжни незабавно да публикуват отговора на съответното лице на същото място, със същия размер и формат и без редакторски коментар, като публикацията ще бъде безплатна до обема на материала, на който отговаря. Подобни текстове уреждат и правото на отговор в телевизионен и радио ефир.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!