Н ай-вероятно растежът за третото тримесечие ще бъде 1,5 на сто, което е най-добър резултат за последните осем тримесечия. Не само този факт, но и редица други индикатори подсказват, че 2014 г. ще бъде първата година на икономическото възстановяване, каза министър-председателят Пламен Орешарски на пресконференция след последното за тази година заседание на правителството.
Той добави, че
не иска да избързва с окончателни изводи, защото всички данни са "много крехки".
Ще продължим да работим за съживяване на икономиката и за постигане на икономически растеж, поне колкото е планиран, заяви Орешарски.
Той отбеляза, че изтеклата 2013 г. е била с много противоречиви настроения и прояви, с три кабинета, протести от различен характер, много отчаяние, но в края на годината е имало и малко светлина. "Успяхме да подсилим социалните политики, ускорихме разплащанията към бизнеса, опитваме се да възстановим институционалната култура на общуване, подготвихме промени и подобрения в нормативната рамка в посока по-ефективна конкуренция, по-малко административни тежести, по ясни и по-опростени правила, по-добра събираемост на приходите", отбеляза премиерът.
По думите му е демонстрирана готовност "да се стартират големите инфраструктурни проекти след дълги години на отлагане".
Следващата година ще започнем на чисто в няколко аспекта -
в края на тази ще върнем цялото ДДС, изплатили сме и вноските към ЕС, дефицитът се очертава да бъде малко под две на сто, но не е на база окончателни данни, отчете премиерът.
Той посочи, че когато са поели управлението, очакванията били да не се изпълни приходната част с 1 млрд. лв., но сега се очертава това неизпълнение да е под 500 млн. лв. спрямо първоначалния закон за бюджета.
Демонстрирахме добра фискална дисциплина, посочи Орешарски.
Много е важно предстоящият доклад на ЕК за напредъка да ни даде обективен външен поглед, каза министър-председателят в отговор на въпрос и добави, че е получил уверения от председателят на ЕК за такъв подход. Той ще ни даде отправни точки за следващите политики и ще съсредоточим усилията си в добра координация със съдебните власти за постигане на прогрес в тази област, водени от убеждението, че без ефективна съдебна система трудно могат да се реализират избраните от нас цели.
Пламен Орешарски отбеляза още, че тази година не са успели да започнат
някои реформи, от които не са се отказали.
Те са заложени в бюджета за следващата година и се отнасят до инвестиционния климат, образование, здравеопазване, административни услуги.
Очакваното намаление на цената на тока ще донесе повече приходи на НЕК, коментира Орешарски, като посочи, че има такова правило, според което невинаги високите цени осигуряват високи приходи. Има случаи, в които високите цени, надхвърлящи потребителските възможности, по-скоро свиват приходите. Би могло с известна доза фантазия да приемем, че това е подарък и за домакинствата и за бизнеса, каза в отговор на въпрос Орешарски.
Ние сме програмно правителство, което беше консолидирано около една доста амбициозна програма.
Голяма част от предвидените в програмата действия и мерки са изпълнени, заяви на пресконференцията вицепремиерът по икономическото развитие Даниела Бобева.
Тя отчете, че вече са заложени основите за радикални реформи в икономиката.
По-голямата част от законите, които ще намалят административната тежест, са подготвени и част от тях вече са в НС, и очакваме през следващата година бъде усетен ефектът и да бъдат реализирани на практика повечето от мерките, които сме предприели - около 200, посочи тя.
Вицепремиерът съобщи, че днес
правителство е приело споразумение с Европейската банка за възстановяване и развитие
по отношение на електронизацията на обществените поръчки. Бобева изрази надежда да започне и реформата в администрацията. Тя отбеляза, че вчера Съветът по администрация е приел по принцип стратегията за административна реформа, която ще върви паралелно с електронизацията на управлението. Стратегията предстои да бъде приета в началото на януари.
Работи се и по пакета от антимонополни мерки, каза вицепремиерът. Тя определи като изключително тежък проблем, нерешен през целия период на реформи – управлението на държавните предприятия. Работим по него и вероятно законопроектът в тази връзка още в началото на следващата година ще бъде готов, допълни вицепремиерът. Бобева се надява в рамките на първата половина на следващата година повечето от тези реформи да бъдат реализирани.
Вицепремиерът Зинаида Златанова заяви на пресконференцията, че от 272 млн. евро в риск, които са били идентифицирани от нейния предшественик Илияна Цанова - вицепремиер и министър по еврофондовете,
към днешна дата са "спасени" 237 млн. евро.
Това са почти 500 млн. лева, които са се влели в българската икономика, подчерта вицепремиерът.
Тя цитира данни, според които към 13 март реално изплатени средства по оперативните програми са били 37 на сто от бюджета им, а към 15 декември те са 53%. Към 13 март 28 на сто са били сертифицираните средства по всички програми за седемгодишен период, а към 15 декември те нарастват на 42%.
В отговор на въпрос вицепремиерът каза, че загубите от "автоматично освобождаване" по програмата "Техническа помощ" са 1,836 млн. евро, по оперативната програма "Административен капацитет" - 5,934 млн. евро, и по "Околна среда" - 27,475 млн. евро. "За съжаление, както стана ясно, последните месеци в предишния мандат на управлението на програма "Околна среда" е било не само незаконосъобразно, както посочиха одитите в много случаи, но и доста неефективно", каза Златанова.
Днес на сайта на Министерството на правосъдието беше публикуван проектът на нов Наказателен кодекс, съобщи още вицепремиерът.
Междувременно стана ясно, че
правителството е одобрило проекта на Национална здравна стратегия 2014-2020 г.
и е предложило на Народното събрание да приеме документа. Стратегията очертава осем приоритетни области: гарантиране на всеки български гражданин на надеждна система на здравно осигуряване, достъп до качествена медицинска помощ и здравно обслужване; въвеждане на единна интегрирана информационна система чрез развитие на електронното здравеопазване с цел пълна прозрачност и ефективно използване на наличните ресурси; рационализиране на системите за финансово управление и контрол в здравеопазването; укрепване и модернизиране на системата за спешна медицинска помощ; регионална политика със специално внимание върху подкрепата на лечебните заведения в отдалечените и малки региони на страната; ефективно функциониране на майчиното, детското и училищно здравеопазване; устойчиво развитие на човешките ресурси с акцент върху специализацията на медицинските кадри и продължителното обучение; преориентиране на здравната система към профилактиката и предотвратяването на социално значимите заболявания, съобщи пресслужбата на кабинета.
Една от целите, които трябва да бъдат постигнати с изпълнението на мерките в стратегията, е подобряване на здравето, безопасността и благосъстоянието на населението до средните нива на Европейския съюз - увеличаване на очакваната продължителност на живота в добро здраве с две години, намаляване на детската смъртност с 30 на сто и на неравенствата с 30 на сто.
Другите цели са свързани с трансформиране на здравната система за осигуряване на достъпно и качествено здравно обслужване (преструктуриране на болничния сектор; рационализиране на управлението, финансовия и качествен контрол в здравеопазването; осигуряване на дългосрочно обслужване за уязвимите групи население), въвеждане на единна интегрирана информационна система чрез развитие на електронното и мобилно здравеопазване, осигуряване на капацитета на човешките ресурси за посрещане на нарастващите здравни потребности (улесняване достъпа до специализации, осигуряване качеството на продължителното обучение), развитие на научните знания и иновации. Изпълнението на стратегията ще се финансира с национални средства и по оперативни програми. Към стратегията е разработен план за действие, който разписва конкретните мерки по отделните политики със срокове за изпълнение и отговарящи институции, както и източниците на финансиране.
МС е приело и
Националния план за действие по заетостта за 2014 г.,
съобщи пресслужбата на кабинета. Планът подкрепя икономическото и социалното възстановяване, намаляването на безработицата и стабилизирането на пазара на труда. Неговата цел е да се ограничи безработицата чрез създаване на заетост в реалната икономика, включително за неравнопоставените групи на пазара на труда, като се възстановяват част от разходите на работодателите за наемането им.
Основните приоритети на националната политика по заетостта през 2014 г. включват активиране и подобряване на пригодността за заетост на безработните и най-вече на тези от неравнопоставените групи на пазара на труда; подобряването на бизнес средата, подкрепа за запазване на заетостта и ефективното използване на субсидиите за наемане на работа, използване на потенциала за заетост на ключови сектори в икономиката, подпомагане на заетостта в малките и средните предприятия; развитие на междуинституционалното взаимодействие и социалното партньорство.
През 2014 г. политиката по отношение пазара на труда ще бъде насочена към безработни младежи до 29 г. и безработни над 50-годишна възраст, безработни с ниска или нетърсена на пазара на труда професионална квалификация и с недостиг на ключови компетентности, хора с увреждания, неактивни хора, желаещи да работят, и др.
Акцент ще бъде поставен върху профилирането на търсещите работа хора, индивидуализирането на услугите, разнообразяване на индивидуалните планове, предоставяне на услуги по консултиране и психологическо подпомагане.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!