Н е са налице обстоятелства, които да налагат каквато и да е промяна в състава на ДКЕВР, преди да бъде оценен реалният положителен ефект от предприетите от сегашния състав действия, се казва в изявление на ръководството на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране.
В сряда
служебният кабинет на Георги Близнашки поиска оставките
на председателя на ДКЕВР Боян Боев и на още двама членове на комисията – Лиляна Младенова и Еленко Божков.
Като причина за това искане бяха посочени тежките проблеми в енергетиката, които се дължат на поредица от непоследователни решения, задържането на цените на тока и системното натрупване на грешки.
Енергийният министър Васил Щонов пък обяви, че
Боян Боев е в конфликт на интереси, тъй като преди да оглави регулатора е бил в ръководството на Български енергиен холдинг.
Впоследствие и решенията на ДКЕВР са били в полза на държавните компании.
Боян Боев, Лиляна Младенова и Еленко Божков бяха назначени от предишното правителство с 5-годишен мандат.
От ДКЕВР посочват, че проблемите в енергийния сектор, с които регулаторът се е сблъскал, са свръхпроизводство на електроенергия от ВЕИ и електроенергия по дългосрочни договори със задължително изкупуване на високи цени, намаляващо потребление на регулирания пазар, вследствие на поетапно либерализиране на енергийния сектор и натрупани дефицити в системата от минали периоди, породени от отменени методики и неточно прогнозиране на произведена енергия от ВЕИ.
„Във връзка с това ДКЕВР разработи
дългосрочна стратегия за решаване на проблемите в сектора и започна конкретни действия по нея.
Бяха направени пълни одити на електроразпределителните дружества, които установиха изключително много нарушения. Започнаха проверки на всички производители от ВЕИ-сектора по отношение на процедурите на присъединяването им. Предстои приключването им в съвсем кратки срокове.
В ход са и проверки на всички търговци на електроенергия. Предприети са и действия по отношение пълното прилагане на регламенти 1227/2011 и543/2013 на Европейския парламент, отнасящи се за прозрачността на пазара на търговия с енергия и предоставяне и публикуване на данни за пазарите на електроенергия.
Бяха изпратени две жалби до Европейската комисия във връзка с предоставяне на неправомерна държавна помощ по дългосрочните договори за изкупуване на електроенергия и прекомерна държавна помощ за ВЕИ-производителите“, пише в позицията на ДКВР.
„Вследствие на действията на сегашния състав на ДКЕВР от 1 юни 2014 г. действа балансиращ пазар на електроенергия, с което разходите за балансираща енергия се поемат и от производителите.
Това води до облекчаване на цената за крайните потребители.
Не на последно място балансиращият пазар има ключова роля за изграждане на енергийна борса в страната и последваща пълна либерализация на пазара, което е свързано с изискванията на Европейската комисия за либерализиране на енергийния пазар“, обявяват от регулатора.
„По отношение на констатираните дефицити в НЕК е важно да се отбележи, че от общо 3 млрд. лв. само за половината е от компетенциите на ДКЕВР да намери подходящ механизъм за компенсиране. В тази връзка със своето ценово решение, влязло в сила от 1 юли 2014 г., комисията определя механизъм за компенсиране на близо1 млрд. лв. в рамките на следващите пет години.
За некомпенсираната разлика след приключване на регулаторния одит на НЕК предстои да бъде определен подходящ механизъм, така че да не се допусне рязко повишение на цената на електроенергията.
Всякакви други разходи на НЕК, несвързани с лицензионната дейност, като например изграждането на АЕЦ „Белене“ и хидровъзела „Цанков камък“, не подлежат на включване в крайните цени и са извън обхвата и компетенциите на комисията.
Беше извършено фактическо разделяне на НЕК и ЕСО, в изпълнение на изискванията на Третия либерализационен пакет.
Всички тези действия са насочени към изграждането на конкурентен либерализиран пазар на електроенергия,
което е в защита, както на индустрията, така и на потребителите. В противен случай, по сега действащата нормативна база, ще се стигне до увеличаване на задълженията към обществото, което ще рефлектира в крайната цена, както за свободния, така и за регулирания пазар.
Дотук изброените действия, предприети от сегашния състав на ДКЕВР, представляват съвкупност от навременни, аргументирани и последователни мерки, чийто краен резултат ще бъде стабилизиране и оздравяване на сектор „Енергетика“.
Разбира се, положителният ефект от предприетите мерки ще бъде усетен в един средносрочен период не по кратък от пет години, като по този начин ще се избегне рязкото увеличение на цените, както за индустрията, така и за крайния потребител.
Трябва да отбележим, че
всички решения са взимани в условията на пълна прозрачност и спазване на закона.
Всяко публично представяне на дейността на ДКЕВР е експертно и безпристрастно“, пишат от ДКЕВР.
От комисията питат кабинета кои точно решения от посочените представляват неизпълнение на задълженията на регулатора за защита на обществото и кои вредят на цялостното състояние на сектора.
Според ДКЕВР не става ясно дали има и каква би била различната експертна визия за развитие на сектора, която се предлага в момента.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!