П арламентът ратифицира споразумението между България и Полша относно осигуряване на логистична подкрепа за самолети МиГ-29.
Ратификацията беше подкрепена от ГЕРБ, ПФ, РБ, ДПС и няколко депутати от БДЦ,
"Атака" и "БСП лява България" галсуваха "против". АБВ не участваха в гласуването.
По време на дебатите Атанас Зафиров от "БСП лява България" попита министъра на отбраната Николай Ненчев дали, ако се развали мерцедесът му, би го дал в завод за трабант.
"Прави се опит да се заблуди НС и парламентът да стане съучастник в едно закононарушение", заяви Зафиров. Според него от руска страна са заявили, че не са предоставяли на полската страна лиценз и попита откъде ще вземе полската страна резервни части. Зафиров посочи, че ремонтът ще се извършва от частна фирма.
"Вие ощетявате българския народ с около 3 млн. евро", допълни колегата му Румен Гечев.
Илиан Тодоров от "Атака" заяви, че предлаганата ратификация не е нищо повече от политическо решение. Според него така се прехвърля отговорността върху парламента, ако се случи някакъв инцидент с ремонтиран в Полша самолет.
Светослав Белемезов от АБВ постави въпроса какво налага ратификацията, след като България и Полша имат споразумение за сътрудничество в областта на отбраната, и доколко НС е компетентно да се произнася по техническите параметри в документа. Според него ратификацията е очевиден стремеж за сваляне на отговорност от правителството и прехвърлянето на отговорността върху НС. Затова и АБВ не участва в гласуването.
Радан Кънев от Реформаторския блок обясни, че ратификацията от парламента се налага, тъй като не става дума за договор за ремонт, а за междудържавно споразумение, което отговаря на национален интерес. Той отбеляза, че това споразумение е важно и в друг аспект – защото
създава предпоставки да се елиминира 150-годишният дебат за русофилство и русофобство в България
и да се премахне това "изкривено огледало" за българския национален интерес.
Лютви Местан посочи, че този законопроект е един от знаковите моменти, в които се проявява кой кой е в българската политика.
"ДПС ще подкрепи ратификацията, защото това е част от нашата евроатлантическа идентичност", заяви Местан.
Съпредседателят на ПФ Валери Симеонов посочи, че три са важните неща – цената, качеството и срокът.
"Цената е добра, по отношение на качеството не би трябвало да имате притеснения, фирмата е извършвала такива ремонти, срокът е достатъчно добър и кратък, за да ни удовлетворява сделката", коментира той.
Валентин Радев от ГЕРБ припомни, че в програмата за развитие на въоръжените сили е записано, че постепенно трябва да се преустановяв зависимостта от страни-доставчици на въоръжение и бойна техника извън НАТО и ЕС.
"Това е крайъгълният камък", посочи той.
"Полската страна многократно ни увери, че сама произвежда необходимите части за МиГ-овете
и сама може да поеме този ангажимент и то е записано в договора", съобщи пред журналисти в парламента военният министър Николай Ненчев.
"Взели сме предвид, че е свързано с националната сигурност. Това е търговска сделка, има елемент на конфиденциалност", така Ненчев отговори на многократните журналистически въпроси какво точно налага съдържанието на документа да не бъде обнародвано в "Държавен вестник".
Той добави само, че споразумението е между полската и българската държава – от този тип договори, които засягат не само нашата национална сигурност, но и на партньорите от НАТО и ЕС.
В отговор на въпрос кой ще поеме отговорност, ако стане инцидент с някой от ремонтираните в Полша двигатели за българските изтребители, министърът заяви, че това е хипотеза, но по принцип отговорността се поемала от страната, извършила ремонта.
"Но", за пореден път акцентира Ненчев,
"Полша дава пълни гаранции, те сами поддържат своите МиГ-ове и до този момент не е имало съществени инциденти".
Според него руската страна не може да ни осъди заради това споразумение, защото става въпрос за отношения между България и Полша.
"Говорете като българи, защо не се зарадвате, че въобще авиацията ще лети. За каква оставка, когато говорим, че правим така, че нашите пилоти се чувстват по-сигурни, самолетите са по-добре ремонтирани", това посъветва медиите зам.-председателят на комисията по отбрана Валентин Радев от ГЕРБ.
Гарантираме възможността българските пилоти да летят със съвременно оборудване и това е само началото на едно дългосрочно споразумение, което ще продължи с пълната модернизация на българските МиГ-29 и привеждането им към съвместимост с натовските партньори", подчерта министър Ненчев.
В изявление на министъра след ратификацията се казва, че той е "абсолютно сигурен, че
ограничаването на зависимостта на Българската армия от страни извън ЕС и НАТО е правилна стъпка
в този труден момент за България и света“.
За първи път от много години България има своя визия за развитието на Военновъздушните сили, казва министърът и определя споразумението като важно, даващо гаранции, че българската авиация ще продължи да изпълнява задълженията си по охрана на въздушното пространство.
Той отбелязва, че това е началото на дългосрочно партньорство, което ще гарантира възможността на българските пилоти да летят със съвременно оборудване.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!