Д ържавата като цяло не е готова за зимата.
Това каза в "Здравей, България” по Нова ТВ министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова.
Тя показа карта, на която областите в страната са разделени условно на три - подготвени, неподготвени, и не напълно готови за сезона.
Областите, които по думите на регионалния министър не са готови, са София-област, Перник, Плевен, Стара Загора и Смолян. Областите, които са не напълно готови, са Пловдив, Благоевград, Бургас, Варна, Хасково и др.
Готови за зимния сезон са областите Видин, Монтана, Враца, Кърджали, Добрич, Велико Търново, Силистра.
"Парите за зимно почистване са изхарчени през лятото, уж за изрязване на храсти. Затова сега пътищата не са подготвени, особено проходите в страната”, обясни Лиляна Павлова. В отговор на въпрос тя каза, че за рязане на храсти са изхарчени 10 милиона лева. По думите й, ако тези пари бяха инвестирани в проходите и магистралите, щяхме да сме подготвени за зимата.
"Преди сезона най-критично е състоянието на магистралите "Люлин" и "Струма". Там ситуацията е много притеснителна - от необходими 5000 тона сол, има едва 20 тона. При необходимост да има 70 тона химикали за обработване, има нула. От необходими 66 машини за почистване, имаме четири”, каза още тя.
"Въвеждаме ново правила, от което фирмите са леко притеснени, а именно шест часа преди започването на снеговалежа, на 200 критични точки на територията на цялата републиканска пътна мрежа да са разположени готови снегорините”, обясни регионалният министър.
Наследявам две неработещи министерства, каза Павлова за Министерството на регионалното развитие и Министерството на инвестиционното проектиране
"Целият инвестиционен процес е блокиран – не можем да издаваме разрешения за строеж, трябва да върнем правомощията на общините, да променим 65 закона. Готова съм със законодателната инициатива и промяната на тези закони е готова”, заяви Павлова.
Относно строежа на магистрала "Хемус" тя обясни, че трябва да се осигури финансов ресурс за това, тъй като една много малка част от него ще може да бъде финансиран с пари от европейските фондове.
"Към днешна дата могат да се проведат процедури за строителство на едва 60 км от "Хемус". Това е участъкът от Ябланица до разклона Плевен-Ловеч. Всичко останало трябва да бъде проектирано. За всички тези 300 км, които трябва да се построят, са нужни процедури по отчуждения. Ако не се промени законът, това може да отнеме 20 години. Нашата цел е до 2020 г. в голямата си част да реализираме този проект, започвайки строителство от следващата година на първите 60 км”, обясни министър Павлова.
Тя поясни, че фокусът на поетото от нея ведомство няма да е само върху магистралите.
На въпрос ще има ли толтакса за магистрала „Хемус”, тя коментира, че засега такава не се предвижда. „Няма да е справедливо Северна България да има платен достъп, тъй като тази магистрала е жизненоважна за икономиката ни”, заяви Павлова.
На магистрала „Струма” се предвижда изграждането на 13-километров тунел, съобщи още министърът
"Работи се за това да се направи детайлно проектиране, оценка на въздействието върху околната среда с цел да се опази уникалната природа в Кресненското дефиле. Възложили сме да има такова съчетание – чисто техническо решение, ако не е тунел, какво може да бъде, съчетано с мерки за опазване на околната среда и най-важното - моделът да е икономически изгоден”, поясни Павлова.
„Месец януари приключва процедурата по екологична, техническа и икономическа оценка. След това ще бъде избран най-подходящият вариант и ще започне неговото проектиране. До 2020 г. сме длъжни да достроим този участък от магистралата”, уточни Павлова.
Цялото интервю във видеото:
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!