Д АНС отхвърли мотивите на мнозинството в парламента за връщането на ГДБОП в структурата на МВР. Агенцията публикува становище по проекта за изменение на Закона за МВР, в който се предвижда и изменение за Закона за ДАНС.
Един от аргументите, с които се иска връщане на ГДБОП в МВР е критика от страна на ЕК. Според ДАНС обаче критиката е срещу начина, по който без обсъждане е извършено прехвърлянето на службата, а не срещу самата целесъобразност на този акт.
В становището се критикува и намерението назначаването на председател на ДАНС да се върне в правомощията на президента. Народното събрание може да докаже, че не е обвързано с определени кръгове, именно чрез правилния избор на председател на ДАНС, пишат още в становището си от агенцията.
Следва да се има предвид, че назначаването на председател на Агенцията от един-единствен човек (президента) също би могъл да бъде оспорен като повлиян от определени кръгове, още повече, че България е парламентарна република, посочват те.
В становището на ДАНС е записано: "Не е отчетен и фактът, че преструктурирането на ДАНС и другите засегнати ведомства, предлагано с обсъжданите промени в ЗМВР, едва година след мащабната реформа в сектора, би довело до демотивиране на служителите и значителни затруднения в работата на службите за сигурност".
Според ДАНС в мотивите липсва какъвто и да било анализ на постигнатите професионални резултати в дейността на Агенцията през изтеклата една година след преминаването на бившата ГД "БОП" в нейния състав. За този период са проведени 270 операции, включително и 38 с партньорски служби. Като пример могат да се посочат иззетите 710 кг хероин, 29 кг кокаин, 211 867 броя таблетки синтетични наркотици и 583 броя огнестрелно оръжие, както и разкритите 13 работилници за изготвяне на скимиращи устройства.
От агенцията смятат, че премахването на функцията по разследване от ДАНС би означавало премахване на екипността, както и необходимост от координиране на работата на структури от три ведомства и в резултат – сериозно затормозяване на съвместната работа по досъдебни производства. Премахването на правомощието по разследване ще доведе до неоправдано забавяне на разследването по водените в ДАНС досъдебни производства, смятат от ДАНС.
Настоящият шеф на ДАНС Владимир Писанчев е избран на поста на 19 юли 2013 г. по предложение на премиера Пламен Орешарски.
Проектът на закон предвижда председателят на ДАНС да бъде назначаван с указ на президента по предложение на Министерския съвет, вместо, както е към настоящия момент, да бъде избиран от Народното събрание по предложение на министър-председателя. Като мотив за предложеното изменение е посочено обстоятелството, че правомощието на президента да назначава председателя на ДАНС е било отнето, с оглед "превземането на една от българските служби за сигурност от олигархични кръгове".
Така изложени мотивите за изменение на ЗДАНС и по-конкретно разпоредбата на чл. 8, ал. 1 от закона, навеждат аргументи за липсата на безпристрастност и независимост на Народното събрание и обвързаността му с определени олигархични кръгове. В този смисъл, недоверие е изказано не към реда за избиране на председателя на ДАНС, а към избралия го орган, в състава му към момента на избирането. Не са посочени аргументи, които по категоричен начин да обосноват предимството председателят на ДАНС да се назначава с указ на президента пред това да се избира от Народното събрание.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!