"Авиоотряд 28" преминава на подчинение на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщения, реши на първо четене парламентът. Гласуваха 180 народни представители, от които 100 бяха "за", 77 – "против", трима се въздържаха.
Измененията в Закона за гражданското въздухоплаване бяха приети с гласовете на Коалиция за България, ДПС и "Атака". От ГЕРБ бяха "против" и "въздържал се".
В момента "Авиоотряд 28" е юридическо лице към Министерския съвет, а сега се предвижда да стане второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
"Бързо гледате да намерите място на Авиоотряда да не му тежи на Орешарски", коментира Станислав Иванов от ГЕРБ. Според него мястото на Авиоотряда е към министъра на отбраната.
От ГЕРБ са внесли съответни промени в Закона за отбраната и настояваха те да се обсъждат заедно с измененията в Закона за гражданското въздухоплаване.
Председателят на парламента Михаил Миков обясни, че това не е възможно. Единственият подобен случай бил с промените в законите за държавната и за общинската собственост, но от него не трябвало да се черпи практика.
Председателят на анкетната комисия за "Авиоотряд 28" Венцислав Лаков ("Атака") каза, че по-силен граждански контрол може да се осъществи, ако Авиоотрядът е към Министерството на транспорта. По думите му, ако структурата се премести към Министерството на отбраната, ще трябва да се военизира.
Според Лаков Авиоотрядът трябва да се върне в Министерството на транспорта, където е бил преди бившият премиер Бойко Борисов да го прехвърли към Министерския съвет, "за да си го ползва като бащиния".
Лаков се пошегува, че Авиоотрядът може да се прехвърли и към Патриаршията, защото е превозвал благодатния огън, или към НСО, защото е возил ВИП лица. По думите му трябва да се сложи край на безконтролното използване на летателните средства, които са използвани и за снимане на филм.
"Дайте Авиоотряда на Министерството на културата, тъкмо ще бъде под прикритие", репликира го бившият министър на културата Вежди Рашидов. Какъв е проблемът да се помогне да се снима филм, на всичкото отгоре са си платили, попита той.
Председателят на парламентарната комисия по отбрана Янко Янков (ДПС) обясни, че прехвърлянето на "Авиоотряд 28" към Министерството на отбраната ще донесе повече проблеми отколкото ползи. Това щяло да наложи летателните средства да се пререгистрират като военни.
Петър Мутафчиев (Коалиция за България) обясни, че преминаването на Авиоотряда към Министерството на отбраната има само един плюс - че много по-лесно ще могат да бъдат превозвани наши контингенти. Той обаче отбеляза, че е невъзможно "Авиоотряд 28" да е към Военновъздушните сили, защото това са специални полети, които не се извършват за търговска дейност, но обслужват съответните държави и нямат нищо общо с военни коридори.
Валентин Радев (ГЕРБ) коментира, че не е чул нито един аргумент защо тази структура да бъде прехвърлена към Министерството на транспорта. В Европа всички авиоотряди са към министерствата на отбраната, с изключение на Гърция, Румъния и Холандия, отбеляза той.
По думите му повечето от времето българският авиоотряд също е бил към въоръжените сили.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!