Докато през предишния програмен период на Оперативна програма "Транспорт" (ОПТ) 2007-2013 г. несъмнено приоритет бяха пътищата и магистралите то тази година бюджетът на програмата е разпределен по равно между пътни, жп проекти и столичното метро.
Това стана ясно от думите на Галина Василева, директор на Дирекция "Координация на програми и проекти" в Министерство на транспорта на Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове, предаде.
Бюджетът на новата ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г. е в размер на 1 млрд. и 887 млн. евро.
От тях 673 млн. евро ще са за проекти за пътища, 673 млн. евро за жп проекти и 440 млн. евро ще отидат за финансиране на трети метролъч със средно 7 км и 7 метростанции.
Проектите в жп сферата ще бъдат само два. Единият е продължение на отсечката Пловдив-Бургас, а другият ще бъде линията Елин Пелин-Септември.
Василева, обаче обясни, че двата жп проекта надхвърлят бюджета с от около 200 млн. лв. По нейните думи, ако е необходимо НКЖИ ще осигури допълнителен ресурс по проектите.
За пътните проекти от думите на директора стана ясно, че бюджетът не стига от 673 млн. за изграждане на Лот 3 АМ "Струма".
"Това е безспорен приоритет на държавата ни. 753 млн. евро е стойността на Лот 3 на АМ "Струма", каза Галина Василева.
Тя даде отчет и за ОПТ 2007–2013 г. като посочи, че всички одобрени проекти са стартирали и трябва да завършат до края на 2015 г. За миналата година има 116 проекта, 11 от тях а големи, 122 са инвестиционни.
Близо 900 млн. лв. са били предназначени за пътищата, на второ място за метрото и на трето за жп проектите.
"Може да се похвалим. Размерът на изплатени средства е 76 % от бюджета на цялата програма, сертифицираните средства към ЕК са 71 % или малко над 1, 5 млрд. евро. Неразплатените средства, които са 24 % се дължат на изоставане на няколко големи проекти в пътен и жп сектор", посочи тя.
Галина Василева обясни, че трите жп проекта, които се изпълняват - Пловдив-Свиленград, Пловдив-Бургас, и Септември-Пловдив по направление София-Септември, са рискови.
"Някои от проектите ще останат за изпълнение след 2015 г. По правилата те трябва да бъдат завършени със собствени средства на бенефициенти или държавен бюджет до края на 2016 г. и да са одобрени и въведени в експлоатация до март 2017 г. Най-вероятно те ще са от ЖП сектора", уточни тя и добави, че това не важи за пътните проекти, тъй като е осигурена максимална организация от строителите за завършване на автомагистралите.
От пътните проекти стана ясно, че продължава работа по проектите за изграждане на Лот 1 на АМ "Марица", Лот 4 на АМ "Струма", Лот 2 на Западната дъга на Софийски околовръстен път и обходът на гр. Габрово.
Василева заяви, че Лот 2 на Западна дъга ще се изпълнява в новата ОП, което е одобрено от ЕК.
Обходът на Габрово, пък ще продължи с финансиране от националния бюджет.
"Очаквам завършване за обходът на Габрово през 2016 г., за, който, обаче под риск за около 20 млн. евро, а за Лот 1 на АМ "Марица" се очаква да завърши до края на тази година", каза тя.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!