В последните дни сред българските потребители на социалната мрежа "Фейсбук" се разпространява една особено любопитна касова бележка от 8 декември (Студентския празник) на стойност над 3200 лв., която предизвика вълна от разнородни коментари.
Тя е от нощта на 8 срещу 9 декември, а адресът на заведението е ул. "Студентска" във Варна. Изумление буди това, че сметката е открита в 00:46 ч. и е закрита само 3 часа и половина по-късно, а за баснословната сума са поръчвани само алкохолни напитки, няколко води и безалкохолни, плюс... салфетки за 1695 лв.
Салфетките в нощните поп фолк клубове не са новост – те са родна приумица, която напомня чупенето на чинии в гръцки таверни, а други го сравняват с някогашна практика по хвърляне на банкноти във въздуха с цел демонстрация на престиж и благополучие.
И макар идеята на закупуването на толкова салфетки вероятно да е била такава, то последвалите коментари в социалните мрежи и интернет бяха по-скоро негативни и укорителни, отколкото позитивни.
Една част от хората искрено се дразнеха, че някой е изхарчил толкова пари за салфетки, а не е помогнал с подобна сума на семейства и деца в нужда,
други решиха да се подиграят с цялата история, а имаше и такива, които все пак наистина приеха тази форма на забавление.
Имаше и такива, които искаха да бъде подаден сигнал в НАП, защото на касовата бележка ясно пише, че са заплатени съвсем официално близо 1700 лева за 113 салфетки (бел. ред. не е упоменато дали става дума за пакети, или за брой салфетки).
Музикантът и член на ПП "Глас народен" Венци Мицов, например, сподели снимка на бележката във "Фейсбук" с коментар:
"Майка ми взема 250 лева пенсия. 1695 лева се равняват на 6 и половина нейни пенсии. Ако ѝ покажа тази бележка, сигурно ще си помисли, че се майтапя с нея...
Салфетките срещу пенсията.
Чалгата срещу свободата.
Тъпотията срещу идеализма.
Имаме победител в тези дербита.
Победител на стойност 1695 лева...
А, да! Мамо! Извинявай!"
За коментар в сутрешния блок на Нова ТВ бе потърсен и един от известните поп фолк изпълнители и управител на заведение в столичния "Студентски град" Константин, който обясни откъде произлиза обичаят "хвърляне на салфетки".
„На други места по света хората се бият. В Гърция се замерват с чинии и си чупят главите. Ние го правим по най-финия и най-готиния начин – със салфетки и музика на ушенце”, заяви той в защита на забавляващите се по последния начин и подчерта:
"По-добре да се замерваме със салфетки, отколкото да се бием".
Разбира се, не закъсняха и коментарите, че такава сметка не съществува, а тази касова бележка всъщност е умел пиар трик (реклама) на въпросното заведение, макар че по думите на Ани Цолова от сутрешния блок на Нова ТВ "Здравей, България" собствениците на въпросния варненски клуб не желаят да говорят с журналисти.
На въпроса дали има подозрения, че това не е реален фискален бон, а един умел пиар трик с цел реклама на варненското заведение, пиар експертът Ива Екимова коментира за Vesti.bg:
"Като практик с 20-годишен опит на полето на комуникациите мога да кажа, че връзките с обществеността изискват нови подходи. Свидетели сме на иновативни практики, някои от които възпитателни и градивни, други – не. Не мога да определя автентичността на касовия бон. За целта има компетентни органи.
За мен публикуваното в най-популярната социална мрежа прилича много на вирусен пиар. Неговата задача е да привлича, да въздейства и да ангажира. Крайната цел е споделянето".
И така – касовата бележка продължава да обикаля "стените" на хората във "Фейсбук", а коментарите дали това е добрият пример, лошата практика или оригиналният пиар не стихват.
А какво е Вашето мнение за хвърлянето на салфетки и конкретния фискален бон?
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!