Б агери са влезли сутринта на летище „Божурище“ и са съборили хангар, построен през 1919 г.
Това съобщи от парламентарната трибуна зам.-председателят на ПГ на ГЕРБ Красимир Велчев.
В отговор пред летището се събраха хора от инициативния комитет за защитата му.
Летище „Божурище“ е първото постоянно действащо летище в България
и вероятно най-старото национално летище, запазено в ЕС. Това е първостепенното българско летище от възникването на авиацията в страната до появата на реактивните самолети. При него е била разположена и Държавната аеропланна работилница. Тук е произведен и на 15 август 1915 г. излита първият самолет от българско производство, проектиран от Асен Йорданов (участвал в разработката на витловия самолет DC-3, а Нийл Армстронг признава, че се е учил на авиация от българина).
Месеци по-късно е открито първото българско Аеропланно училище.
Между 1919-1937 г. летището се използва за граждански полети, а през лятото на 1925 г. тук за първи път в България са извършени парашутни скокове от самолет.
В периода 1937-1947 г. то е военно и пътническо летище, а след това, до 2005 г., става тренировъчно.
До 90-те години на XX век летището се превръща в основен пункт на въздушна защита на София, като тук са дислоцирани основните сили на военновъздушните сили.
През 2003 г. летище „Божурище“ тайно е деактувано и от публична е превърнато в частна държавна собственост. На последното си заседание преди да подаде оставка, правителството на НДСВ и ДПС решава да замени 1 045 532 кв. м държавен терен и сгради на летището, които са публична собственост, срещу 106 апартамента в София и Пловдив, при което държавният бюджет е ощетен с 37 млн. лева. Летището е дадено на италианския концерн „Индустриален парк София“.
Сделката е спряна временно поради разследване на прокуратурата и е приключена в 2007 г. от следващото правителство на БСП, ДПС и НДСВ.
През 2008 г. Министерството на културата включва летището в списъка на
културните паметници на България.
Процедурата е започната при министър Стефан Данаилов с решение от 7 май 2008 г. Границите на паметника обаче не са определени. Процедурата е финализирана през 2009 г. от министър Вежди Рашидов, но чиновници са пропуснали да обявят тази заповед в държавен вестник, каза Велчев.
Чуждестранният частен собственик е глобен през януари 2013 г. от министър Рашидов, защото е оставил на разрухата паметника.
На 3 декември 2013 г. обаче Върховният административен съд (ВАС) окончателно отмени заповедта на Рашидов след жалба на инвеститора. Основанието за решението на съда е „допуснати съществени нарушения при издаването на заповедта“ – неуведомяването на заинтересовани лица и неясен териториален обхват на обекта на временната защита.
На следващия ден депутатите решиха да създадат
времена анкетна комисия за установяване на всички обстоятелства по сделката за продажба на летището
и процедурата за обявяването му за паметник на културата.
Месеци наред обаче докладът за дейността ѝ, в който са посочени сериозни нарушения и е направено предложение за гласуване на мораториум върху строителството върху терена на летището до излизане на становище на Прокуратурата и на Министерството на културата, не са допуснати в пленарната зала.
В изказването си Велчев припомни, че
вчера отново беше отхвърлено предложението му парламентът да разгледа доклада
на временната анкетна комисия.
Случайно ли поискахте да отложите гласуването на доклада в пленарна зала, за да бъдат предупредени италианците по най-бързия начин да влязат и да съборят всичко, защото при свършен факт какво ще правим, попита Велчев. Това ли е вашата договореност за плавен преход, за устойчивост в политическата система и в политическата обстановка, добави той. Вие взривявате мира в България с всяко едно ваше действие, обърна се той към управляващите.
Как за един ден стана това разрешение да съборят хангарите, как стана така, че
пред очите на всички се унищожава историята на България, нашата памет,
попита Красимир Велчев. Той постави и въпроса случайно ли депутат от „Атака“ е изчезнал по време на гласуването на доклада на временната комисия.
Велчев отбеляза, че не политизира случая. От осем години говоря по този въпрос и смятах, че като вляза в парламента, ще мога да помогна за запазването на национална ни памет.
Оказа се, че тук наистина сме само проформа, някой ръководи и ни прави на кукли на конци,
добави той.
Красимир Велчев посети летището заедно с 20 депутати. Той призова всички българи, всички родолюбци да отидат на летището, „за да посрещнат с жива верига това вандалско отношение към България и към българската история“.
Вежди Рашидов коментира, че ако в Италия едно камъче се премести, което е национален паметник на културата, директно се отива в прокуратурата. Когато бях министър, нито един обект със статут на паметник на културата не е пипан, отбеляза той.
Зам.-председателят на ПГ на „Атака“ Станислав Станилов отбеляза, че летището в Божурище даже не е паметник на културата по българското законодателство. При кого беше продаден теренът – при тройната коалиция, коментира още той.
Пред Радио София кметът на Община Божурище Аспарух Аспарухов коментира, че има решение на съда, според което сградата не е паметник на културата и
законът е спазен при продажбата.
Велчев определи Аспарухов като „позор“.
От пресцентъра на Министерство на културата казаха за БНР, че ще проверят случая, след което ще излязат с позиция.
В институциите отлежава подписка от 7000 души, жители на Божурище, в защита на летището.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!