М оже би не познавате нея, но със сигурност познавате каналите, които тя представлява в България: Viasat Explore, Viasat History, Viasat Nature и TV 1000. Умна и модерна е като тях и през последните 10 години работи за Viasat, част от портфолиото на Нова Броудкастинг Груп. В момента тя е регионален мениджър у нас на четирите канала и е един от онези хора, разговаряйки с които, ти се ще да продължиш да се занимаваш с медии.
Ето какво разказа Маринела Димитрова пред Vesti.bg за работата си в компанията, за последната голяма промяна на четирите телевизионни канала, за премиерите, които предстоят тази пролет, както и за контактите си с българската публика и с колегите си зад граница. Следва пълният текст на интервюто на Севделина Николова:
- В края на април каналите, на които сте регионален мениджър за България - Viasat Explore, Viasat History, Viasat Nature и филмовият канал TV 1000, изненадаха зрителите с нов облик. Разкажете ни повече за тази промяна и защо я реализирахте?
- Да, на 29 април направихме пълен ребранд на четирите канала, който е свързан с техния дух, а също и с това, че, за да бъдат атрактивни, програмите непрекъснато имат нужда от динамика. По-раздвижената и креативна визия е в унисон с това, което каналите представят на зрителите като съдържание. След като направихме тази стъпка, обратната връзка с нашите зрители ни показва, че сме на прав път и сме направили една много добра промяна.
- Споменахте зрителите - какви са те, какво предпочитат, какво харесват?
- Тези канали обхващат една много голяма част от документалистиката, която се създава, като всеки един от тях е насочен към определена аудитория, но всички тези канали са ориентирани най-вече към младите хора - мъже и жени на възраст над 25 години. Нашите зрители са любопитните хора – хора, които са образовани, търсят постоянно нова информация, които се развиват, четат и се интересуват. Голяма част от тях могат да намерят по нещо за себе си във всеки от тези канали.
- Какво е характерно за всеки от тях?
- Viasat Explore е посветен на изследванията, на търсенията, екстремни пътешествия, спортове и съдържание, ориентирано в много голяма степен към мъжете, защото показва всички тези "играчки", с които те обичат да се забавляват от типа на коли, мотори, яхти. Показва пътешествия, свързани с много големи трудности и препятствия, които човек се стреми да преодолява.
Viasat Nature позволява на природата да разкаже своята вдъхновяваща история – красива и изненадваща. Показва животните, включително едни много сладки малки животинчета, които на мен ми харесват изключително много. Водещите ни са както експерти по дивата пророда, така и обикновени хора, които са потопени напълно в техните завладяващи истории на терен и така природата е показана по начина, по който я виждат създателите на филмите.
Viasat History е канал, за който ние казваме, че вдъхва живот на историята. Там могат да се гледат абсолютно всякакви исторически документални филми, които показват живота в древна Гърция, живота на Медичите, теми, свързани със световните войни…въобще, филмите по този канал повеждат зрителите на едно завладяващо пътешествие във времето, разкриват тайните на миналото и много често, поне у мен, а съм сигурна и у повечето зрители – предизвикват размисъл.
Общо взето, продукцията по всичките канали е най-вече от Би Би Си, които са едни от най-добрите производители на документални филми в Европа и света. Купуваме съдържание от тях с цел да отговорим на нуждите и търсенето на нашите зрители по отношение на качествено съдържание.
- TV1000 също има своя изградена аудитория.
- TV 1000 е един наистина качествен филмов канал. Когато говорим за добри филми, за филми носители на "Оскар", или номинирани многократно за награди, включително европейски такива, това е TV1000. Освен американски блогбъстъри и хитови филми, там могат да се гледат независими европейски продукции. Това е "домът на филмите" за нас - когато човек иска да гледа качествено кино, той се ориентира към TV 1000. През годините сме се опитали да изградим като стратегия основната част от филмите ни да са европейски премиери - филми, които не са били по нито един друг документален канал и вече почти над 85% от съдържанието се излъчва първо по нашите документални канали и след това по останалите.
- Каква е дистанцията във времето между създаването на един филм и най-ранното му излъчване при вас?
- Вече има дори филми, които се снимат по поръчка на Viasat - филмът се заснема и веднага се излъчва при нас. Те са достъпни за българския зрител - излъчват се по този канал, който се разпространява в над 30 държави.
- Значи при вас българите гледат това, което се гледа в цяла Европа?
- Да, гледат това, което гледат на целия континент.
- Всички филми са с превод?
- Абсолютно всички филми са с превод на български език. Каналите са основно със субтитри. Точно тази година се навършват 10 години от старта на първия канал в България - това беше през 2004 г. Преди година взехме решение, че в духа на търсенето от страна на зрителите ще направим канал Viasat Explore с дублаж на български език, защото хората предпочитат понякога да слушат филмите на български, пред това да четат субтитри.
- Какви са перспективите пред четирите канала – предвиждат ли се нови инвестиции или нови творчески решения?
- Това е част от стратегията - всяка година да се инвестира все повече в съдържание. Идеята вече е, когато има нещо интересно за хората и са направени проучвания в тази насока, да се заснеме филм по определено събитие, което интересува зрителя.
- Бихте ли дали пример?
- Имаше филм за един човек, който си купува парче земя, за да не бъде изсечена гората на него - това нещо е заснето по поръчка на нашата компания. Предполагам, че в бъдеще ще бъдат заснети още много подобни филми. Имаме също така предложения от български продуценти и от хора, които се интересуват от история.
- Има ли "български следи" в каналите ви?
- Имаше филм на Би Би Си за Георги Марков, излъчен по Viasat History преди около година. Беше доста интересен и включваше мнения и коментари на български учени и анализатори. Друг филм с българско участие - този път по Viasat Explore, беше за едно рали около света за една седмица, в което имаше български участник - тези хора имат много скъпи коли и обикалят целия свят за една седмица, като карат доста бързо.
- Имате ли обратна връзка със зрителите си и съответно предложения от тяхна страна?
- Доста хора се свързват с нас. Включително във "Фейсбук" ни пишат, че имат желание да заснемат определени филми, които впоследствие да бъдат предложени в канала ни за излъчване. Съответно ние ги свързваме с централата в Лондон, където става подборът на съдържанието. Това съдържание трябва да отговаря на определени критерии, с които ние ги запознаваме.
- Какви премиери да очакват зрителите Ви?
- По Viasat History на 6 май започна поредица за Гражданската война в Съединените щати между Севера и Юга преди повече от 150 години. Нейн презентатор е небезизвестната Ашли Джъд, която е пра-пра-правнучка на един от участниците във войната и всъщност тя разследва какво се е случило преди толкова години. Другата интересна поредица е за откриването на морфина. Филмът се казва "Болка, гной и отрова" и стартира на 15 май, четвъртък, в 22.00 ч.
Интересна френска поредица е "Корените на Китай" - става въпрос за китайската история, която винаги е била интересна на хората, за създаването на първите градове, създаването на централизираното управление на Китай преди толкова много години.
По Viasat Explore пък ще предложим на зрителите филм за самолетите стелт - какво ги прави толкова интересни, бързи, невидими и т.н. Друг интересен филм по този канал е за експерти, които изваждат потънали плавателни съдове. Знаете случката с "Коста Конкордия", която беше доста драматична.
На 26 май предстои да започне една поредица "Волни ездачи - Азия" с един човек, с който аз имах честта да се запозная лично - Чарли Бурман, известен любител на екстремните изживявания, изследовател и пътешественик. Като един от най-обичаните и най-известните мотористи в света той се събира с местни ентусиасти от всяка посетена държава и се отправя на вълнуващо пътешествие, за да изследва колоритните култури на Малайзия, Индонезия,Филипините, Индия, Виетнам и Тайланд.
- Имате интересна професия. Как стигнахте до медийния бизнес?
- В медийния бранш съм от далечната 1996 г. Все още учех икономика в университета, когато започнах да се занимавам и с медии. Вече 10 години съм част от екипа на MTG (Modern Times Group) и съответно на Нова Броудкастинг Груп. Работата ми е изключително вдъхновяваща. Първоначално, когато започнах, стартирахме с Viasat Explorer. След това в резултат на търсенето и след множество проучвания стартирахме и Viasat History. Тогава в България все още нямаше канал, посветен изцяло на историческите документални филми.
- Предполагам, че често правите проучвания на аудиторията си. Бихте ли споделили какви са изводите за българския зрител, до които сте достигнали?
- Да, разбира се. Проучванията на аудиторията са изключително съществена част от работата ни, за да може съдържанието, което правим, да отговаря на търсенето и на променящите се интереси на зрителите. Конкретно за българския зрител е интересно да гледа филми, свързани с историята на България, най-вече, защото сме патриоти. Има голям интерес и към исторически филми за Европа.
Зрителите на Viasat в цяла Европа гледат една и съща програма за различните канали и затова се стремим и търсим баланса. Има продукции, които отразяват историята на Румъния, или Русия например, предполагам, че съвсем скоро ще излезе филм и за събитията в Украйна.
- Кои са ценностите, на които не изневерявате в работата си?
- Това, което търся в работата и в живота си, е честността, откритостта и точността. Обичам хората да са точни и открити в работата и комуникацията си. Харесвам хора, които държат на "мъжката" дума. За мен важи същото правило. Вярвам в работата в екип и съответно имам изграден много добър такъв - мога да разчитам на хората си във всеки един момент.
- Какво освен тези качества помага да си успешен в международна компания като тази, в която работите?
- Позитивността за мен е нещо много важно. Аз съм на принципа, че когато излъчваш позитивна енергия, такава се връща и при теб. Когато удоволствието и работата съвпадат, тогава нещата се случват и са успешни. За мен моята работа е моето удоволствие. Контактите ми, постоянните срещи, пътуванията, различните хора и места ми носят удоволствие. Мога да твърдя, че познавам лично основната част от моите партньори, от моите контрагенти. Пътувам и се срещам с тях по техните регионални офиси, което е нещо много важно.
- Как гледат колегите Ви в Лондон на България?
- За тях всяка държава, в която се разпространяват каналите, е важна - важни са хората, традициите, нравите, обичаите, и това допринася за по-колоритния облик на компанията като цяло.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!