К омисията за защита на потребителите (КЗП) забрани на телеком да използва уязвимостта на граждани от "третата възраст", като ги подтиква да сключват неизгодни за тях договори, с чиито условия нямат възможност да се запознаят и не разбират и които ги обвързват дългосрочно.
Това обявиха от комисията, като обаче не посочват името на мобилния оператор.
Проверка на контролния орган установила, че умишлено се използва "накърнимостта" на тези абонати.
Проверките са извършени по повод множество постъпили в комисията жалби на потребители, които се оплакват срещу практиката да ги принуждават да сключват договори за нови телекомуникационни услуги, които не са им необходими.
Подателят на една от жалбите твърди, че е подведен, като е използвана неговата уязвимост предвид 78-годишната му възраст.
Той подчертава, че не е имал информиран избор и е действал под давление на служителя на мобилния оператор. Доказателство за това е установеното от комисията, че потребителят е положил подписа си под договор с клауза за незабавно активиране на нова услуга, за което разбира едва когато получава касова бележка със съответната сума за ползването й. По този случай се оказало, че има два неидентични екземпляра на договора с потребителя – единият за предоставяне на телефонен апарат, а другият - за незабавно активиране на услуга.
Направената проверка на практиките на телекома установила още, че договорите се подписват набързо и на крак,
тъй като липсват места за сядане на възрастни хора и няма възможност и условия те да се запознаят детайлно със задълженията, с които се обвързват.
Те обикновено са по пет-шест страници с дребен шрифт, с много информация и изискват внимателен прочит.
След настойчиво увещаване по-възрастните хора подписват договорите, без да са запознати с условията в тях, а само с "разясненията" на консултантите, чиято единствена цел е сключване на договора.
"Действително потребителите удостоверяват волята си с подпис и е трудно да се докаже с какъв точно разговор или стимул са подведени, подтикнати или излъгани", посочват от комисията.
"Факт е, че след допълнителен поглед и прочит със съдействие и разясняване в къщи например, едва след сключване на договора, възрастните хора се чувстват нещастно обвързани дългосрочно, без да им е нужно това", се допълва в съобщението.
Комисията установила още, че докато потребителите на въпросната компания плащат сметките си в офиса, получават и примамлива оферта, за която някои от тях не са готови.
"Особено уязвими са възрастните хора, които поради характерната за тях слабост и неразбиране е възможно да влязат в договорни отношения, които са в ущърб на икономическите им интереси", категорични са от комисията.
"Хората от т.нар. трета възраст са по-беззащитни, тъй като може да имат здравословни проблеми, доверчиви са предвид факта, че са живели в два строя с различен начин на организация на икономиката и им е много трудно да се адаптират към настоящите пазарни условия", допълват от контролиращия орган.
На практика жалбоподателите още същия ден се връщат в офисите на търговеца,
за да пуснат жалби и да изразят несъгласие с договора или договорите, които са подписали. Оттук следва изводът, че са взели решение необмислено, набързо и винаги със съдействието на служител в офиса и в този смисъл е несериозно това поведение да се приписва на отделния служител на фирмата, посочват от комисията. За нея е очевидно, че тези практики са наложени в компанията.
От комисията съветват потребителите да изискват предварително да се запознаят със съдържанието на договора и едва тогава да положат подписа си.
Те следва да обърнат специално внимание на месечната такса за услугата и на срока на договора.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!