"Българската публика е все още гладна за качествено съдържание в областта на съвремения танц и определено никога не сме се страхували да показваме експерименти и иновативни спектакли, а това, че залите са пълни, е красноречиво", казва директорът на фестивала ONE DANCE WEEK Елианна Лилова.
Елианна е културолог и комуникационен специалист по образование. В последните години основно работи за развиване и разнообразяване на социалния и културен живот в България, като инициира и участва в множество културни проекти в страната и чужбина.
След няколко динамични години, посветени на рекламата и връзките с обществеността, напоследък Елиа е силно заинтригувана от културното инженерство и изграждането на устойчиви културни политики. Работи за събитията на ЕДНО от 2007 г., от самото създаване на ONE DANCE WEEK е част от екипа на фестивала, а през 2012 г. става негов директор.
Повече за новото издание на танцовия фестивал - кои според нея са най-впечатляващите спектакли, които ще можем да видим в Пловдив, и има ли почва за нестандартни танцови формации у нас - разказва Елианна Лилова в интервю на Наталия Такова от Vesti.bg:
- Тази година ONE DANCE WEEK за първи път се провежда в Пловдив в подкрепа на кандидатурата на града за Европейска столица на културата 2019. Как дойде решението фестивалът да се проведе именно там. От общината ли ви поканиха или вие сами дадохте предложението да ги подкрепитe?
- Истината е, че екипът на ЕДНО застана с цялото си сърце зад кандидатурата на Пловдив за Европейска столица на културата, защото сме убедени в необходимостта от децентрализация в културния сектор в България. Да, oбщина Пловдив ни покани - имахме предложения и от други градове, но избрахме Пловдив, защото го харесваме и вярваме в потенциала му.
- За първи път ONE DANCE WEEK продуцира собствен проект, чийто хореограф е Красен Кръстев. Разкажете повече за него – кой е господин Кръстев и как се свързахте с него за създаването на спектакъла?
- Красен Кръстев е един от най-успешните български танцьори и хореографи, който в началото на 90-те беше сред създателите на първата независима танцова компания в България - "Амарант данс студио". По-късно той учи танц в Швейцария и работи за различни европейски танцови компании. Изключително сме щастливи, че след почти 20 години извън страната, Красен прие поканата ни да постави за първи път свой спектакъл в България. Това е и първата самостоятелна танцова продукция на ONE DANCE WEEK, благодарение на финансовата подкрепа на Конфедерация Швейцария чрез Фонд за партньорства и експертна помощ (TF PEF).
- А как се казва самият спектакъл – разкажете повече и за него.
- Името на спектакъла е THE JUNGLE. PLOVDIV IS BURNING! (в превод от англ.: "Джунглата: Пловдив гори!") и както го описва самият Красен - това е "хипстърско кабаре за млади хора". Спектакълът е инспириран от филма на Джени Ливингстън "Париж гори" (1990)
- Колко души и все българи ли участват в шоуто?
- В подготвителния етап на спектакъла участваха над 50 танцьори от цялата страна, от които Красен избра 10 за реализирането на проекта си. Сред тях са някои от най-известните имена в съвременния български танц, както и изгряващи таланти.
- 17 български и чуждестранни спектакъла са включени в международната програма. Кои според Вас се отличават от останалите като най-иновативни и зрелищни?
- Определено един от най-иновативните спектакли в програмата на фестивала е проектът на швейцарския хореограф Жил Жобен. Неговият спектакъл КВАНТ е създаден в Европейската организация за молекулярни изследвания (ЦЕРН) и използва нова светлинна технология. Друг акцент са спектаклите на трима млади корейски хореографи, отличени на най-престижния азиатски фестивал за съвременен танц в Сеул. Разбира се, няма как да пропусна и нюйоркската компания "Сидра Бел", която ще представи спектакъла си "ГОЛОТА".
- А какво е наблюдението Ви през годините – публиката успява ли да възприеме по-нестандартните и сложни спектакли с дълбок замисъл в хореографията или предпочита пищността пред дълбочината?
- Когато ONE DANCE WEEK стартира преди 7 години, публиката за съвременен танц в България беше около 100 човека. За това време, благодарение на общите ни усилия с фестивалите "Варненско лято", "Антистатик" (София) и "Черната кутия" (Пловдив), можем да кажем, че публиката за съвременен танц е нараснала почти 100 пъти. Българската публика е все още гладна за качествено съдържание в областта на съвремения танц и определено никога не сме се страхували да показваме експерименти и иновативни спектакли, а това, че залите са пълни, е най-красноречивият отговор на въпроса Ви.
- По време на фестивала ще се проведат и три танцови ателиета с безплатен достъп за професионалисти и висок клас танцови аматьори. Разкажете повече – защо е важно младите танцьори да отидат и какви врати биха се отворили пред тях след посещение на едно такова ателие?
- Тази година организираме работилници с водещи световни хореографи от Европа и Америка. Това е уникална възможност за българските танцьори да си сверят часовника и да получат нови умения.
- В детската програма също има различни безплатни танцови работилници. Предни години имаше ли голям наплив на талантливи малчугани и как очаквате да мине този път?
- Тази година имаме два спектакъла и 9 танцови ателиета в детската програма на фестивала. Убедени сме, че, ако децата ни имат достъп до качествено културно съдържание още в ранна детска възраст, това ще бъде сигурна инвестиция в нашето общо бъдеще. Радва ни, че има голям интерес към този модул от програмата и сме респектирани от всички родители, които подаряват това приключение на децата си.
За финал – довършете следните изречения:
- Песента, която описва живота ми, е...тази, която композирам в момента.
- Най-големият танц в моя живот е...този, който танцувам всяка година по време на фестивала.
- За догодина си пожелавам ONE DANCE WEEK да... видим компаниите от моя "дрийм лист" в Пловдив - Европейска столица на културата 2019.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!