"За мен като чужденец тоталитаризмът е интересен период от българската история. Дори не мога да си представя какво е да нямаш свобода на словото, да не пътуваш. Това е напълно непознато за един чужденец", казва главният изпълнителен директор на „Нова броудкастинг груп“ Дидие Щосел в интервю за "Преса" в отговор на въпрос за започващия на 15 септември нов сезон на „ВИП брадър“, посветен на 70-годишнината от идването на комунизма в България.
"Видях кастинга, който продуцентите от „Олд Скуул“ са подготвили – в него присъстват много любопитни фигури както от времето на социализма, така и личности, които са актуални в момента. За мен този кастинг е най-добрият за последните три години", отбелязва Щосел.
"В един и същи ден ще започнат „ВИП брадър” и „Сървайвър”. Като се има предвид, че нашият формат е на живо, а на Би Ти Ви е на запис, имаме по-добра изходна позиция", допълва той.
На въпрос
кой ще заеме мястото на Кеворкян
в неделя следобед, шефът на Нова казва: "Никой не може да заеме мястото на Кеворк" и допълва, че е развил много добри лични взаимоотношения с Кеворкян, въпреки че той не е от хората, които вижда всеки ден в телевизията, както е с Ани Цолова, Ани Салич или Николай Дойнов, двамата са имали многократни и изключително дълги разговори и Щосел намира Кеворкян за изключително интересен и ерудиран човек.
"За мен „Всяка неделя” е част от българската история. Ако при създаването му е имало формати и лицензи в България, сигурен съм, че това щеше да е най-успешният български формат. От него тръгват много идеи и рубрики, които в момента виждаме в други предавания. Както и самият Кеворкян казва, в момента има 12, 13 или 14 негови клонинга. В такава среда се губиш, дори да си най-добрият. След като договорът му изтече, имахме дълъг разговор и аз му казах: „Не е необходимо да бъдеш един измежду 13. Нека през есента помислим как да използваме силата ти.“, разказва още Дидие Щосел и разкрива, че двамата с Кеворкян са обсъждали идеята известният телевизионен водещ "да се вглежда в някоя известна фигура от съвременната българска история, да я анализира, както само той може, да я представи, да я сблъска със съвременността".
За външните продуценти в публицистичните предавания на Нова Щосел посочва, че
в телевизията са преосмислили концепцията за публицистиката
и искат в бъдеще тя да се реализира като вътрешни продукции, а не като външни.
"Ако погледнете програмата ни от миналия сезон, ще видите, че почти всички публицистични предавания през уикенда бяха дело на външни продуценти. Това има предимства и недостатъци. Искаме да създаваме публицистични предавания, които да принадлежат на Нова. Разбира се, ще има и изключения, но в бъдеще по-голямата част от публицистиката ще се създава от екипи на телевизията. Никой не би искал да инвестира време и средства в едно предаване и след време някой друг да му го вземе", казва шефът на Нова.
Запитан за предаването "На светло" на Люба Кулезич, което също е външна продукция, той казва, че в момента се водят разговори с Кулезич.
Дидие Щосел казва още, че е
изключително доволен от "Новините на Нова".
Той цитира данни на агенция „Нилсен”, които показват, че през януари във възрастовата група 18-49 години новините на Би Ти Ви в 19 ч. имат около 34,5 на сто от аудиторията, а на Нова – 23,6 на сто. През юли Би Ти Ви в 19 ч. има 28,5, а Нова – 24,5. Тоест, разликата от 11 на сто вече се е стопила на четири пункта.
"Знам, че заличаването на предимството на Би Ти Ви в новините ще отнеме още време, но спад от 11 пункта до 4 за само седем месеца не е лошо, нали? Ани Салич и Ники Дойнов вършат отлична работа, както и Христо Калоферов и Даниела Тренчева. Моята цел е да имаме по-добри резултати от новините на Би Ти Ви през първата четвърт на 2015 г.", казва Щосел.
Запитан дали ще е по-лесно за Нова и за Би Ти Ви след затварянето на Корпоративна търговска банка, тъй като TV7 очевидно отпада от битката на големите телевизии, Дидие Щосел отговаря:
"Във всяка източноевропейска държава с конкурентен телевизионен пазар има по две големи частни телевизии.
Така е в Чехия, Словакия, Унгария, Румъния. В България от 2008 има опити да се направи и трета голяма телевизия. Първо беше Про.бг, а след това и TV7. За двете телевизии безуспешно и срещу пазарната логика се инвестираха страшно много средства. Сега отново сме в ситуация, в която има само две телевизии, които се стремят към първото място. Като цяло това е положителна новина за пазара. Първо, разходите ще се нормализират, защото когато три телевизии се стремяха да станат №1, цените излязоха извън контрол. Рекламодателите отново ще знаят, че има две телевизии, с които да преговарят.
И най-важното, медиите отново ще са медии. Експериментът с TV7 беше по-скоро политически и икономически, опитваха се да контролират ситуацията чрез пийпълметрия и рекламни агенции. Сега на пазара отново имаме две медии, които не искат никакви бонуси извън него.
Що се отнася до КТБ, аз съм банкер по професия и мога да кажа, че познавам този пазар по-добре от телевизионния. Ако аз бях гуверньорът на БНБ, щях да се запитам, преди да се стигне до тази ситуация, как една банка расте с по 20-30 на сто на година, при положение че всички други го правят с най-много 1-2 процента.
За мен хората с влогове до 100 000 евро трябва да получат възможно най-скоро поне част от парите си. Знам, че във Фонда за гарантиране на влоговете има само два милиарда, което не би покрило всички депозити. Властите обаче не трябва да забравят, че за много хора тези 100 000 евро са всички пари, които те имат и са спестили.
Хората с влогове над 100 000 евро ще се наложи да поемат рисковете на пазара. Няма как да очакваш лихва от 8-10 процента и в това да няма риск. Надявам се в следващите 2-3 месеца нещата да се оправят. От информацията става ясно, че в КТБ са затворени около пет милиарда лева, което е около 7 процента от брутния вътрешен продукт на страната. Това е твърде много."
В отговор на друг въпрос шефът на „Нова броудкастинг груп“ отбелязва, че рекламният пазар в България е стабилен, което означава, че икономиката не върви надолу, макар и да не се развива с бързи темпове.
"Моето мнение е, че в момента България е на кръстопът.
През последните години не се направиха големи структурни реформи – в енергетиката, здравеопазването, образованието. Мисля, че е време те да бъдат направени. Партиите трябва да намерят пътя и начините да ги направят. Това никъде не е лесно. Ако погледнете Франция, там двама премиери се разделиха с постовете си, защото се опитаха да правят реформи, но засегнаха много интереси и настроиха хора срещу себе си. Въпреки това, ако не правиш нищо, не можеш да очакваш по-добър живот. За мен следващите три до пет години ще са изключително важни за българските политици, които трябва да реформират държавата. Имам близнаци, те живеят в България и за мен е важно какво ще се случи с тази държава", казва Дидие Щосел в интервюто за "Преса".
Сред
новостите, които можем да очакваме в ефира на Нова
той посочва, че през октомври се планира да стартира в праймтайма чисто нов световен формат, който се казва Kitchen nightmares.
"Останалите акценти в програмата са „ВИП брадър”, „Х-фактор”. След „ВИП брадър” ще има отново и коментарното студио „Голямата уста”. Ще предложим на зрителите и нови епизоди от „Съдби на кръстопът”. Аз лично харесвам това предаване, защото разказва реални човешки истории, в които всеки може да намери нещо за себе си като поука. През уикенда ще предложим още хитови холивудски продукции и български романтични филми", посочва Щосел.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!