Пак празници,
отново пазаруване като за последно.
Защо хората купуват безброй подаръци
и харчат пари безразборно?
Един поглед из Берлин разкрива някои типични характеристики на празничната истерия, пише "Дойче веле".
В последните дни настроението в Берлин е борбено. Пред касите се бутат хора, погледите им са алчни. Пазарно опиянение е обхванало мнозина.
Без него обаче не може - твърди социологът Фридрих Рост, който от години изследва феномена на подаряването и приемането на подаръци.
"Подаръците, когато са подходящи, са израз на зачитане и уважение, каквото човек не може сам да си закупи. Разбира се, има и провали, които носят голямо разочарование. За социолозите е например интересно да изследват кой какво подарява и кому."
Който дава, печели
След като научно
изследва жестовете на подаряване вече 20
години, Рост има собствена теза.
Доброволното даване блокира агресията и разведрява конфликтни взаимоотношения, твърди той.
Според него подаряването е уникален акт на социално действие, който създава доверие.
"Това не бива да се забравя, когато подаряваме. Защото подаряването е нещо като мисия за мир. Следователно бихме могли да помислим за подаръци не само на нашите приятели и близки, но и на онези, които считаме за свои врагове и съперници.
Това са жестове на учтивостта, които създават добра атмосфера. По същия начин е прието да носим букет цветя или друг малък подарък, когато отиваме на гости - по този начин се създава симпатия."
А кой какво губи?
Икономистите обаче гледат на цялата истерия по малко по-различен начин.
Британският финансов експерт Джоел Валдфогел смята подаръците за "икономическа лудост", която ежегодно причинява щети, колкото от един средно голям ураган.
Валдфогел говори за "икономическо безумие". Неговите изследвания сочат, че всеки германец дава средно по 700 евро за коледни празници, а жестът често води до доста съмнителни резултати.
Според него тъкмо най-близките роднини - като баби, дядовци, родители и лели, най-често бъркат с избора на коледен подарък.
Стойността на погрешно закупените подаръци възлизала на 70 млрд. евро - сочат резултатите от негово проучване.
Може би затова магазините в Германия се готвят за "следколедното пазаруване" - тогава се връщат обратно или заменят повечето от ненужните или неподходящи подаръци.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!