Кризата не смущава венецуелките.
Загрижени повече за външния си вид, отколкото за финансовото си състояние, те теглят кредити, за да си купят нов нос, гърди, стройни бедра.
"Въпросът не е дали да го направиш, а как да го направиш. Всички имаме нужда да сме красиви", казва за Ройтерс Хелън Патино.
37-годишната бивша манекенка си направила първата операция за уголемяване на бюста едва на 21 години. Най-новите импланти в гърдите й са от преди три месеца.
"Никоя жена не е с естествените си гърди. Три от седем са си правили пластична операция на бюста поне веднъж...
В природата на човека е да иска да изглежда по-добре. Това желание е непреходно, не зависи от финансовия статус и изобщо не е повърхностно", смята пластичният хирург Анхел Пеня.
Инфлацията във Венецуела е най-високата в Латинска Америка - 20% от началото на годината. Държавата навлезе в рецесия след пет години икономически бум.
Пластични хирурзи обаче твърдят, че именно кризата може да повиши интереса към тяхната работа, защото хората търсят начини да се отърсят от проблемите, а разкрасяването е един от най-ефективните.
"Кризата кара хората да обърнат повече внимание на себе си, да се утешат за трудностите. Не съм забелязал да има отлив на пациенти", коментира Питър Ромер, който работи в клиника в Каракас.
Много от колегите му са на мнение, че липсата на пари не е препятствие пред красотата. Множеството им пациентки са абсолютното потвърждение.
Това е инвестиция в самия себе си и хората са готови да намерят пари на всяка цена, допълва Ромер.
Една от неговите пациентки се преместила в по-малко жилище, за да си плати разкрасителната операция. Друга пък се разделила с колата си в името на по-гладко лице.
Според социални психолози обаче подобни истории са изключение, а не правило.
Множеството жени с ниски доходи не могат да си позволят подобни смели стъпки, защото нямат имущество за продан, както и възможност да спестяват, категоричен е психологът Леонсио Бареос.
"В метрото наистина можете да видите реклами на клиники за пластична хирургия. Но на процедурите се подлагат работещи жени с висок доход, които харчат за красота празничните си бонуси", обяснява той.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!