Централният военен клуб (ЦВК) в столицата се е наклонил опасно с 4 см към бул. "Цар. Освободител", пише в днешния си брой в. "Труд".
Сграда, обявена за паметник на културата, силно се е напукала. На места цепнатините в стените са колкото дебелината на човешки пръст. Повредени са вътрешни помещения, има изпаднали орнаменти.
Причината са изкопните работи за метрото, чието трасе минава на 20 м дълбочина почти до сградата, градена по проект на прочутия чешки архитект Антонин Колар преди повече от 100 години.
"Заради пропадането на почвите от подземните работи за метрото сградата се е усукала", казаха служители от клуба.
Те твърдят, че почвата под сградата е нестабилна. На 5 м дълбочина излизат кал и вода. Чак на 12 м земята става твърда.
В края на 2008 г. приключи първият етап от спасяването на клуба. Тогава на 12 м под неоренесансовата постройка бе извършено т. нар. фундиране - наливане на 600 т цимент за заздравяване на земната основа.
Специалистите обясняват, че преди век, когато е строена, сградата е била стабилна, защото не е имало подземни комуникации.
А сега са много. До ъгъла на ул. "Раковски" и бул. "Цар Освободител" минава подземен колектор. От него при авария тече вода и подмива земята.
По това направление текат и подпочвени води от Витоша към Сточна гара, които заради бетонната стена на метротунела се събират под офицерския клуб.
"Тук минава геоложки разсад (разминаване на земните пластове - б. а.).Почвата е силно водонаситена, има глини, които трябва да се заздравят.
В района пътният трафик е много интензивен. Като се прибави и строежът на метрото, който катализира процеса, стават ясни причините за пропукването на клуба", обясни проф. Тодор Бараков, ръководител на катедра "Масивни метални конструкции" в Университета по архитектура, строителство и геодезия и автор на проекта за укрепване.
Той обясни, че клубът е граден от тухли, съединени с варов разтвор, които при най-малкото движение на земните пластове се цепят.
От няколко дни сградата се спасява чрез метод, използван за първи път у нас - стягане с анкери. Става въпрос за шестметрови немски стоманени пръти, които се наслагват.
Те преминават през цялата сграда и обхващат външните стени с метални плочи. Единият край е свободен и се натяга. Анкерът се напряга, придърпва плочата, а тя - стената. Металните пръти ще бъдат прокарани на три нива.
"Целта е двете кули на клуба да се приберат една към друга и от юг към север в посока ул. "Раковска", допълни проф. Бараков.
Чрез анкерите стените ще се приберат с 2 см. Фугите ще се запълват с химикали, които ще залепят тухлените зидове. По-големите пукнатини също ще се пълнят с разтвор, а отвън ще се зашият с армировъчни мрежи.Методът намира широко приложение в Германия, Франция и Италия за спасяване на културно-исторически сгради.
В клуба ще бъдат монтирани и 12 датчика за отчитане състоянието на анкерите. По неофициални данни за укрепването на сградата са похарчени близо 1 млн. лв. До края на операцията ще са необходими още около 2 млн. лв. Тя приключва до 17 септември 2009 г., когато тръгват подземните влакове от пл. "Св. Неделя" до стадион "В. Левски".
Разходите се поемат от японската фирма "Тайсей", която строи метрото.
Директорът на "Метрополитен" Стоян Братоев заяви, че и трафикът е виновен. "Разрушенията по сградата на Военния клуб са започнали да се появяват още преди 30 г. Това е доказано с проучвания на двама експерти. Вярно е и че работата по метрото също е оказала въздействие върху пукнатините, но не е само това причината", е заявил той пред "Труд".
Той е пояснил, че от японската фирма "Тайсей", която изгражда отсечката от метрото между пл. "Света Неделя" и стадион "Васил Левски", вече са започнали да подсилват основите на сградата. "След действията по заздравяване на Военния клуб той ще бъде пет пъти по-стабилен.
Затова и собствениците нямат право да искат финансово обезщетение", е казал още Братоев.
Според него технологията на копаене нанася съвсем леки поражения на сградите, докато интензивното движение на автомобилите по бул. "Цар Освободител" също е виновно за пукнатините.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!