В средата на юли най-старата парфюмерийна фабрика в света навърши три века. Тя обаче не е нито в Париж, нито в Милано, а в Кьолн, съобщава "Дойче веле". Там се произвежда известният по цял свят "Одеколон" (Eau de Cologne).
В началото на 1709 г. италианският производител на парфюми Джовани Мария Фарина пише до брат си: "Успях да изобретя ухание, което ми напомня на италианска утрин, на нарциси и портокалови цветчета малко след дъжд. Освежава ме."
По това време Фарина от много години вече живее в Кьолн и нарича изобретението си на този град - в буквален превод: "вода от Кьолн".
Така започва историята на "Одеколон", отдавна превърнал се в България в събирателно понятие за онази течност, която мъжете си пръскат по лицето след бръснене.
Продуктът на италианеца Фарина добива световна известност, но е лукс за повечето хора поради високата си цена. Цената на едно малко шишенце е достигала еквивалента на днешните 1000 евро. Архиепископът и курфюрст на Кьолн Клеменс Август е изразходвал месечно одеколон на днешната цена на една чисто нова кола средна класа. Наполеон е стигал още по-далеч, изразходвайки едно цяло шишенце одеколон на ден.
Тайната рецепта
В цялата тристагодишна история на този парфюм едва 30 души са знаели тайната му рецепта. Един от тях е Йохан Мария Фарина, днешният изпълнителен директор на фирмата:
"Най-важното е всяко малко наше шишенце да има същия мирис като другите ни продукти под името "Одеколон". Нещо като шампанско - смесваш много различни вина по определена рецепта, но накрая винаги трябва да получаваш еднакъв вкус. Нещо подобно е и с одеколона. Ако някоя реколта има друг мирис от обикновено, тогава наваксваме това с добавянето на смес от други растения, за да получим типичното ухание на одеколон."
Въпреки грандиозния успех, фирмата е преживяла немалко трудни моменти: "Кризи сме имали много. Помислете само за Френската революция, двете световни войни. Това бяха трудни времена и то не толкова заради отсъствието на клиенти, колкото заради невъзможността да си доставим необходимите за производството суровини. Днес много хора говорят за икономическата криза, за щастие тя е нещо, което още не сме усетили."
Конкурентът "4711"
Около 100 години след като братята Фарина изкарват на пазара своя одеколон, един кьолнски предприемач на име Вилхелм Мюленс произвежда много сходен мирис, като го нарича на номера на къщата си: 4711 (4711.com).
Той също става световноизвестен, но всъщност не е оригиналният продукт.
Въпреки страхотната конкуренция, двете фирми са в добри отношения.
"С една от дъщерите на Фердинанд Мюленс съм взимал уроци по танци, другата също я познавам. Това изобщо не е проблем за двете семейства," казва Йохан Мария Фарина.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!