Б ългария е на 25-о място в света по брой на автомобили на 1000 души от населението и на пето място по брой загинали при катастрофи - 135 на един милион жители, съобщи председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка инж. Йонко Иванов по време на дискусия във Велико Търново.
По данни на НСИ през 2007 г. по пътищата на страната са загинали 1006 души, други близо 10 хил. са ранени. Най-много жертви - 40%, има сред шофьорите.
Годишните загуби на българската икономика, предизвикани от пътните инциденти, са около 500 млн. евро, по данни на Световната банка.
Автомобилните инструктори поискаха промени в Закона за движение по пътищата, които да доведат до намаляване на броя на жертвите.
Според инструкторите обучението на младите водачи у нас трябва да може да започва на 16 годишна възраст, както е в Германия. На 17 години младежите могат да получат свидетелство за правоуправление, но до навършване на пълнолетие да шофират само с придружител.
Същинската книжка водачите да получават на 18 години с допълнителни условия предлагат инструкторите.
Само така, според Йонко Иванов, ще се намали смъртността при новите водачи, която в България е 25%.
Сред другите поискани промени в закона са въвеждане на две категории за водачи на мотоциклети - според мощността на машините, и задължителен шестчасов курс на обучение за управление на АТV-четириколесни мотори.
Необходимо е още до теоретичното обучение за категория "М" да бъдат допускани и 15-годишни младежи, а не както до сега само навършилите 16 години. Мотивът за последната промяна е, че момчетата така или иначе карат мотопедите си без да са придобили свидетелства за управление и е по-добре поне да преминат курс.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!