5 март е ден на национален траур за трагично загиналите при пожара на 28 февруари в бързия влак от София за Кардам деветима наши сънародници, реши Министерският съвет на извънредно заседание днес.
То започна с едноминутно мълчание в памет на жертвите, съобщи правителствената информационна служба.
Националният траур се обявява от правителството. В съвременната ни история това е ставало по повод големи човешки трагедии, засягащи страната, и в памет на жертвите от тези трагедии.
В деня на национален траур се спуска наполовина националният флаг и се отменят планираните тържества. Когато отмяната на тържествено събитие е невъзможна, то следва да започне с минута мълчание или слово в памет на жертвите.
Дни на национален траур в предишни години са обявявани:
10 декември 2006 г. - в памет на 18 загинали в катастрофа между градски автобус и камион край град Бяла.
8 април 2004 г. - в памет на 12 загинали деца от Свищов при падане на автобус в река Лим (Черна гора).
30 декември 2003 г. - в памет на петима загинали в Кербала (Ирак) военни от българския омиротворителен контингент при нападението на лагера с кола-бомба.
23 декември 2001 г. - в памет на загиналите седем деца пред дискотека "Индиго".
14 септември 2001 г. - в памет на жертвите от терористичните атентати на 11 септември в САЩ.
Министерският съвет изрази съболезнования по повод трагичния инцидент във влака, отнел живота на наши сънародници, се посочва в съобщението.
Министрите са решили наследниците на загиналите да бъдат подпомогнати от държавата с по 10 хил. лева. Средствата ще бъдат изплащани чрез Агенцията за социално подпомагане.
Изгорелите при пожара във влака са девет,
беше съобщено след като днес бяха идентифицирани обгорените останки на Елена Халачева и Галина Иванова от София и 21-годишната студентка Антоанета Тодорова от Добрич.
Според доц. Петко Лисаев, ръководител катедра "Съдебна медицина" при Медицински университет в Плевен, разпознаването е било затруднено, тъй като останките от телата били силно обгорени.
Роднини на трите жени дойдоха в Плевен, за да дадат проби за ДНК-анализи.
В неделя беше съобщено, че са разпознати Валерия Желева от Добрич (19-годишна студентка), проф. Рашо Рашев, директор на Националния археологически институт с музей при БАН, 25-годишният Даниел Вичев от Добрич, Мая Машева, Стоян Ковачев и Калчо Стефанов.
Окръжна прокуратура работи по
няколко версии, включително и за умишлен палеж
в спалния вагон, съобщи наблюдаващият прокурор Валери Мирчев.
Другите възможни причини, които се проверяват са "непремерени и непредумишлени действия" от страна на пътуващите в купето, както и късо съединение от ел. инсталацията.
Засега не можем да изключим нито една от версиите, тъй като разследването на случая е в начален стадии, каза Мирчев.
Прокуратурата е изискала да бъдат разпитани всички лица, които са били във влака, както и служителите на пожарната и полицията, поели случая в момента на потушаване на огъня.
Възложена е проверка кога е правен технически преглед на вагоните, от кого и как, допълни Мирчев.
СДС и депутатът от БНД Светослав Спасов поискаха парламентарна комисия
за трагедията във влака.
"След всяка трагедия в държавата, когато загиват хора, се оказва, че не е ясно кой е виновен и ако има осъдени, те са от ниските нива на отговорност. Никога не се стига до корена на вината, до генезиса на проблемите там, където се е случила трагедията", заяви лидерът на СДС Пламен Юруков.
Според него комисията не трябва да повтаря работата на следствието, което може да разкрие кои са преките, конкретни виновници за различните нередности във фаталния влак. Комисията трябва да разнищи всички организационни слабости, допуснати от ръководството на БДЖ ? правила за поддръжка, за безопасност, за експлоатация, ниво на подготовка и дисциплина на служителите, каза Юруков.
Светослав Спасов заяви в Шумен, че още тази седмица ще инициира подписка за сформирането на анкетна парламентарна комисия за трагичния инцидент. Той също смята, че е необходимо Народното събрание да създаде временна комисия, която да изясни реалните причини за пожара и да проучи правилата за безопасност на БДЖ.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!